Uuden markkinatutkijan perehdyttämisopas
Kemppainen, Taneli (2016)
Kemppainen, Taneli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417262
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on perehdyttämisoppaan toteuttaminen yritys X:lle. Yritykseltä puuttui selkeä ja yhtenäinen perehdyttämisopas joka voitaisiin jakaa jokaiselle uudelle markkinatutkijalle hänen perehdyttämisjaksollaan. Tavoitteena oli toteuttaa yhtenäinen perehdyttämisopas joka sisältää uudelle markkinatutkijalle tärkeät asiat työn aloittamisessa ja siinä menestymisessä.
Työn teoriapohja perustuu perehdyttämiseen liittyvien asioiden ympärille. Opinnäytetyössä käsitellään perehdyttämisen suunnitteluun ja sisältöön liittyviä elementtejä sekä käydään läpi yleisimpiä perehdyttämisen tavoitteita teoreettisesta näkökulmasta katsottuna.
Perehdyttämisoppaan sisällön suunnitteluun kysyttiin yritys X:n työntekijöiltä toiveita ja mielipiteitä kyselylomakkeen avulla. Lisäksi lopulliseen sisältöön ja perehdyttämisoppaan muotoon kysyttiin korjausehdotuksia yritys X:n kenttätoiminnan johtajalta ja aluepäälliköltä.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui tavoitteiden mukainen perehdyttämisopas yritys X:n käyttöön. Perehdyttämisopas luovutettiin opinnäytetyön valmistuttua yritys X:n kenttätoiminnan johtajalle. Lopputulokseen ollaan tyytyväisiä toimeksiantajan puolelta ja se tullaan ottamaan käyttöön uuden markkinatutkijan perehdyttämisessä.
Työn teoriapohja perustuu perehdyttämiseen liittyvien asioiden ympärille. Opinnäytetyössä käsitellään perehdyttämisen suunnitteluun ja sisältöön liittyviä elementtejä sekä käydään läpi yleisimpiä perehdyttämisen tavoitteita teoreettisesta näkökulmasta katsottuna.
Perehdyttämisoppaan sisällön suunnitteluun kysyttiin yritys X:n työntekijöiltä toiveita ja mielipiteitä kyselylomakkeen avulla. Lisäksi lopulliseen sisältöön ja perehdyttämisoppaan muotoon kysyttiin korjausehdotuksia yritys X:n kenttätoiminnan johtajalta ja aluepäälliköltä.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui tavoitteiden mukainen perehdyttämisopas yritys X:n käyttöön. Perehdyttämisopas luovutettiin opinnäytetyön valmistuttua yritys X:n kenttätoiminnan johtajalle. Lopputulokseen ollaan tyytyväisiä toimeksiantajan puolelta ja se tullaan ottamaan käyttöön uuden markkinatutkijan perehdyttämisessä.