Vihreä lippu -projektin toteutus päiväkoti Metsätähdessä toimintakaudella 2015-2016
Kaukkila, Henrietta (2016)
Kaukkila, Henrietta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417223
Tiivistelmä
Ympäristökasvatus, ympäristöstä huolehtiminen ja lasten osallisuus ovat jatkuvasti nykypäivänä esillä olevia aiheita. Varhaiskasvatuksessa näillä teemoilla on koko ajan olennaisempi rooli osana varhaiskasvatuksen arkea.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vihreä lippu –projektiin liittyvää toimintaa päiväkoti Metsätähdessä yhteistyössä heidän kanssaan. Opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli kehittää päiväkodin toimintaa niin, että Vihreä lippu –merkintä olisi mahdollista saavuttaa. Vihreä lippu merkitsee, että päiväkoti on ympäristövastuullinen päiväkoti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Keskeinen osa kehittämistyötä oli matokompostorin rakentaminen ja sen hoitaminen yhdessä lasten kanssa. Lapsia innosti erityisesti se, että he saivat itse hoitaa, kastella ja ruokkia matokompostorissa asuvia kompostorilieroja ja seurata niiden elämää. Opinnäytetyöni tarkoitus oli myös syventää omaa tietämystäni ympäristökasvatuksesta sekä tukea lasten osallisuutta sadutus-työmenetelmän avulla. Sadutusteos auttoi osallisuuden ohella selvittämään, miten lapset olivat ymmärtäneet ja sisäistäneet ympäristökasvatuksesta kertomani asiat, ja johtopäätöksenä saatoinkin todeta, että lapset olivat sisäistäneet matokompostoriin liittyvän kierrätyksen elinkaaren hyvin. Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä oli Vihreä lippu –projekti, ympäristökasvatus, lasten osallisuus sekä lasten sadutus.
Opinnäytetyön raportti koostuu projektin suunnittelusta, toiminnan toteuttamisesta ja sen arvioinnista sekä opinnäytetyön tietoperustasta. Tavoitteiden saavuttaminen opinnäytetyössä sujui hyvin ja yhtenä osana onnistuneesta yhteistyöstä päiväkoti Metsätähden kanssa kertoo se, että päiväkodin lipputangossa liehuu Vihreä lippu.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Vihreä lippu –projektiin liittyvää toimintaa päiväkoti Metsätähdessä yhteistyössä heidän kanssaan. Opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli kehittää päiväkodin toimintaa niin, että Vihreä lippu –merkintä olisi mahdollista saavuttaa. Vihreä lippu merkitsee, että päiväkoti on ympäristövastuullinen päiväkoti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö. Keskeinen osa kehittämistyötä oli matokompostorin rakentaminen ja sen hoitaminen yhdessä lasten kanssa. Lapsia innosti erityisesti se, että he saivat itse hoitaa, kastella ja ruokkia matokompostorissa asuvia kompostorilieroja ja seurata niiden elämää. Opinnäytetyöni tarkoitus oli myös syventää omaa tietämystäni ympäristökasvatuksesta sekä tukea lasten osallisuutta sadutus-työmenetelmän avulla. Sadutusteos auttoi osallisuuden ohella selvittämään, miten lapset olivat ymmärtäneet ja sisäistäneet ympäristökasvatuksesta kertomani asiat, ja johtopäätöksenä saatoinkin todeta, että lapset olivat sisäistäneet matokompostoriin liittyvän kierrätyksen elinkaaren hyvin. Teoreettisina lähtökohtina opinnäytetyössä oli Vihreä lippu –projekti, ympäristökasvatus, lasten osallisuus sekä lasten sadutus.
Opinnäytetyön raportti koostuu projektin suunnittelusta, toiminnan toteuttamisesta ja sen arvioinnista sekä opinnäytetyön tietoperustasta. Tavoitteiden saavuttaminen opinnäytetyössä sujui hyvin ja yhtenä osana onnistuneesta yhteistyöstä päiväkoti Metsätähden kanssa kertoo se, että päiväkodin lipputangossa liehuu Vihreä lippu.