Hoivaosastojen palvelut kuntoon : Suvannon ja Ulapan palvelujen tuotteistaminen
Yli, Helena (2016)
Yli, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517434
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Haminan kaupungin Saviniemen hoivaosastojen Suvannon ja Ulapan palveluiden tuotteistamista. Suvanto on ikäihmisten arviointi- ja kuntoutusosasto, jonka asiakkuudet ovat edellä mainitun lisäksi pitkäaikaisia hoidettavia, kriisiasiakkaita ja hoivapaikkaa odottavia. Ulappa on lyhytaikaista hoitoa ikäihmisille tarjoava yksikkö, jossa on myös kriisipaikka. Henkilökunnan puolelta Ulappaan haluttaisiin myös ikäihmisten päivähoitoa. Opinnäytetyön tarkoituksena on suunnitella osastojen palvelut tuotepaketeiksi, jotta niitä olisi helpompi markkinoida asiakkaille ja heidän läheisilleen. Tuotteistamisella pyritään saamaan palveluista asiakaslähtöisempiä, laadukkaampia, tasavertaisia ja helposti lähestyttäviä.
Opinnäytetyössä laadittiin kyselylomake sähköisessä muodossa, mihin pystyi vastaamaan nimettömänä. Kyselyn vastausprosentti oli 63. Tämän lisäksi tehtiin kaksi haastattelua. Kyselyllä ja haastatteluilla pyrittiin selvittämään mitä mieltä vastaajat ovat palveluiden tuotteistamisesta soveltuuko se hoiva-alalle, tarvitaanko palveluiden tuotteistamista, helpottaako työskentelyä sekä selkeyttääkö työskentelyä ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi haluttiin saada selvyys, miten ikääntyvien hoivapalveluita tulisi kehittää, minkälaisena Suvannon ja Ulapan tulevaisuus nähdään ja minkälaisia asiakkuuksia kyseisillä osastoilla tulisi olla.
Tutkimuksen tuloksena oli selkeä tarve tuotteistamiselle hoivapalveluissa. Palveluiden tuotteistaminen lisää ja parantaa ikäihmisten palveluita, sillä taattaisiin samat palvelut ja kriteerit kaikille ikäihmisille. Tuotteistamisen koettiin myös helpottavan työskentelyä ja tekevän siitä selkeämpää. Tuloksista pystyi havaitsemaan myös, että vastanneilla ei ollut tietoa palveluiden tuotteistamisesta kovin paljoa ja joillakin ei ollenkaan. Selkeästi oli jonkin verran ennakkoluuloja tuotteistamista kohtaan ja sen myötä tuleviin muutoksiin suhtauduttiin varauksella. Muutokset kuitenkin koettiin välttämättömiksi. Työntekijät tarvitsevat tietoa tuotteistamisesta sekä onnistumisen kokemuksia tuotteistetuista palveluista.
Opinnäytetyössä laadittiin kyselylomake sähköisessä muodossa, mihin pystyi vastaamaan nimettömänä. Kyselyn vastausprosentti oli 63. Tämän lisäksi tehtiin kaksi haastattelua. Kyselyllä ja haastatteluilla pyrittiin selvittämään mitä mieltä vastaajat ovat palveluiden tuotteistamisesta soveltuuko se hoiva-alalle, tarvitaanko palveluiden tuotteistamista, helpottaako työskentelyä sekä selkeyttääkö työskentelyä ja asiakastyytyväisyyttä. Lisäksi haluttiin saada selvyys, miten ikääntyvien hoivapalveluita tulisi kehittää, minkälaisena Suvannon ja Ulapan tulevaisuus nähdään ja minkälaisia asiakkuuksia kyseisillä osastoilla tulisi olla.
Tutkimuksen tuloksena oli selkeä tarve tuotteistamiselle hoivapalveluissa. Palveluiden tuotteistaminen lisää ja parantaa ikäihmisten palveluita, sillä taattaisiin samat palvelut ja kriteerit kaikille ikäihmisille. Tuotteistamisen koettiin myös helpottavan työskentelyä ja tekevän siitä selkeämpää. Tuloksista pystyi havaitsemaan myös, että vastanneilla ei ollut tietoa palveluiden tuotteistamisesta kovin paljoa ja joillakin ei ollenkaan. Selkeästi oli jonkin verran ennakkoluuloja tuotteistamista kohtaan ja sen myötä tuleviin muutoksiin suhtauduttiin varauksella. Muutokset kuitenkin koettiin välttämättömiksi. Työntekijät tarvitsevat tietoa tuotteistamisesta sekä onnistumisen kokemuksia tuotteistetuista palveluista.