Yhdenvertaisuus nuorten keskuudessa : Malli MLL:n tukioppilaiden yhdenvertaisuuskoulutukseen
Puisto, Johanna (2016)
Puisto, Johanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417286
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja selvittää nuorten yhdenvertaisuutta ja syrjintää, tukioppilaiden roolia koulun yhdenvertaisuudessa ja heidän koulutustarpeitaan. Työn tilaajana oli Mannerheimin lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri. Mannerheimin lastensuojeluliitto eli MLL on vuonna 1920 perustettu valtakunnallinen kansalaisjärjestö, jonka päätehtävänä on edistää ja tukea lasten hyvinvointia.
Yhdenvertaisuus on perusoikeus, jonka mukaan kaikilla tulee olla samanlaiset mahdollisuudet elämään, eikä ketään tule syrjiä henkilön iän, etnisyyden, seksuaalisuuden, sukupuolen, uskonnon, kielen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella ilman hyväksyttävää syytä. Aiheen tekee ajankohtaiseksi kasvanut pakolaisten määrä, sekä muut lähivuosina paljon huomiota saaneet vähemmistöjen oikeudet, rasismi ja syrjintä. Lisäksi yhdenvertaisuus on vuonna 2016 tärkeä teema muun muassa peruskouluissa. Koulujen tulee suunnitella ja kirjoittaa yhdenvertaisuussuunnitelmat vuoden loppuun mennessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittämistyön tuloksien pohjalta suunnitella ja rakentaa koulutusmalli yläkoulujen tukioppilaille yhdenvertaisuudesta. Koulutusmallin tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta yhdenvertaisuudesta ja syrjinnästä, purkaa ennakkoluuloja ja negatiivisia stereotypioita sekä antaa erilaisia työkaluja syrjintään puuttumiseen ja yhdenvertaisuuden edistämiseen nuoren omassa ympäris-tössä. Koulutusmallin pilotin perusteella voidaan sanoa sen saavuttaneen tavoitteensa.
Tutkimuksessa kehittämistyönmenetelminä käytettiin kartoittavaa kyselyä, haastattelua, havainnointia ja 8x8 – menetelmää. Kysely suoritettiin Varsinais-Suomen alueen yläkoulujen tukioppilaille. Havainnointi toteutettiin maaliskuussa 2016, kohteena erään Turun yläkoulun tukioppilaiden yhdenvertaisuuskoulutus. Haastattelut toteutettiin strukturoituna haastatteluna, haastateltavina olivat neljä tukioppilasohjaajaa Varsinais-Suomesta sekä yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä. 8x8 -menetelmä järjestettiin MLL:n kouluttajille elokuussa 2016.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että syrjintää tapahtuu nuorten parissa huomattavasti, ja sitä on aikuisten vaikea huomata. Nuorten syrjinnän yleisimpiä muotoja ovat porukan ulkopuolelle jättäminen, haukkuminen ja rasistinen käytös. Yläkoulu osoittautui erityiseksi syrjinnän paikaksi. Kaikenlainen erilaisuus saattaa johtaa syrjinnän kohteeksi joutumiseen. Tuloksista ilmenee syrjintään puuttumisen ole-van tärkeää, mutta heikkoa nuorten keskuudessa. Tilanteisiin puuttuminen on kuitenkin nuorille helpompaa kuin aikuisille, sillä he huomaavat kyseisiä tilanteita aikuisia enemmän. Tästä johtuen muun muassa tukioppilaiden rooli syrjintään puuttumisessa ja yhdenvertaisuuden edistämisessä nousi tulok-sissa merkittävään asemaan. Tukioppilaat tarvitsevat kuitenkin muiden nuorten tavoin tietoa ja keinoja syrjintään puuttumiseen ja yhdenvertaisuuden edistämiseen.
Kehittämistyön tuloksien pohjalta luotiin tuotos; Yhteinen Yhdenvertaisuus – koulutusmateriaali, joka pitää sisällään koulutusmallin yhdenvertaisuudesta. Koulutusmateriaali on tarkoitettu MLL:n koulutta-jien, tukioppilaiden ohjaajien ja tukioppilaiden käyttöön, mutta sitä pystytään hyödyntämään myös laajemmin nuorisotyön alalla sekä soveltaen muiden kohderyhmien kanssa yhdenvertaisuuden ja syrjinnän käsittelyssä.
Yhdenvertaisuus on perusoikeus, jonka mukaan kaikilla tulee olla samanlaiset mahdollisuudet elämään, eikä ketään tule syrjiä henkilön iän, etnisyyden, seksuaalisuuden, sukupuolen, uskonnon, kielen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella ilman hyväksyttävää syytä. Aiheen tekee ajankohtaiseksi kasvanut pakolaisten määrä, sekä muut lähivuosina paljon huomiota saaneet vähemmistöjen oikeudet, rasismi ja syrjintä. Lisäksi yhdenvertaisuus on vuonna 2016 tärkeä teema muun muassa peruskouluissa. Koulujen tulee suunnitella ja kirjoittaa yhdenvertaisuussuunnitelmat vuoden loppuun mennessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittämistyön tuloksien pohjalta suunnitella ja rakentaa koulutusmalli yläkoulujen tukioppilaille yhdenvertaisuudesta. Koulutusmallin tavoitteena on lisätä nuorten tietoisuutta yhdenvertaisuudesta ja syrjinnästä, purkaa ennakkoluuloja ja negatiivisia stereotypioita sekä antaa erilaisia työkaluja syrjintään puuttumiseen ja yhdenvertaisuuden edistämiseen nuoren omassa ympäris-tössä. Koulutusmallin pilotin perusteella voidaan sanoa sen saavuttaneen tavoitteensa.
Tutkimuksessa kehittämistyönmenetelminä käytettiin kartoittavaa kyselyä, haastattelua, havainnointia ja 8x8 – menetelmää. Kysely suoritettiin Varsinais-Suomen alueen yläkoulujen tukioppilaille. Havainnointi toteutettiin maaliskuussa 2016, kohteena erään Turun yläkoulun tukioppilaiden yhdenvertaisuuskoulutus. Haastattelut toteutettiin strukturoituna haastatteluna, haastateltavina olivat neljä tukioppilasohjaajaa Varsinais-Suomesta sekä yhdenvertaisuusvaltuutettu Kirsi Pimiä. 8x8 -menetelmä järjestettiin MLL:n kouluttajille elokuussa 2016.
Kehittämistyön tulokset osoittavat, että syrjintää tapahtuu nuorten parissa huomattavasti, ja sitä on aikuisten vaikea huomata. Nuorten syrjinnän yleisimpiä muotoja ovat porukan ulkopuolelle jättäminen, haukkuminen ja rasistinen käytös. Yläkoulu osoittautui erityiseksi syrjinnän paikaksi. Kaikenlainen erilaisuus saattaa johtaa syrjinnän kohteeksi joutumiseen. Tuloksista ilmenee syrjintään puuttumisen ole-van tärkeää, mutta heikkoa nuorten keskuudessa. Tilanteisiin puuttuminen on kuitenkin nuorille helpompaa kuin aikuisille, sillä he huomaavat kyseisiä tilanteita aikuisia enemmän. Tästä johtuen muun muassa tukioppilaiden rooli syrjintään puuttumisessa ja yhdenvertaisuuden edistämisessä nousi tulok-sissa merkittävään asemaan. Tukioppilaat tarvitsevat kuitenkin muiden nuorten tavoin tietoa ja keinoja syrjintään puuttumiseen ja yhdenvertaisuuden edistämiseen.
Kehittämistyön tuloksien pohjalta luotiin tuotos; Yhteinen Yhdenvertaisuus – koulutusmateriaali, joka pitää sisällään koulutusmallin yhdenvertaisuudesta. Koulutusmateriaali on tarkoitettu MLL:n koulutta-jien, tukioppilaiden ohjaajien ja tukioppilaiden käyttöön, mutta sitä pystytään hyödyntämään myös laajemmin nuorisotyön alalla sekä soveltaen muiden kohderyhmien kanssa yhdenvertaisuuden ja syrjinnän käsittelyssä.