Somalitaustaisten maahanmuuttajien kokemuksia Avaimet onnistumiseen- koulutuksesta
Mikkonen, Matti (2016)
Mikkonen, Matti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617651
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on somalitaustaisten maahanmuuttajien kokemukset Avaimeen onnistumiseen -koulutuksesta. Tavoitteena oli selvittää mitkä ovat miesten avaimet onnistumiseen -ryhmässä opiskelevien somalitaustaisten maahanmuuttajien tarpeet ja odotukset koulutukselta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin miten koulutus on sopinut heille ja miten he kokevat hyötyneensä koulutuksesta ja kuinka he ovat kokeneet kotoutuneensa Suomeen. Työn tilaaja on Jyvälän Setlementti ry:n järjestämä Avaimet onnistumiseen -koulutus.
Opinnäytetyön aihe tuli omasta kiinnostuksesta monikulttuurisuutta kohtaan ja kokemuksista monikulttuurisesta työstä avaimet onnistumiseen koulutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen osallistui viisi somalitaustaista miestä, iältään 19-25. Haastattelu nauhoitettiin ja aineisto litteroi-tiin jälkikäteen tekstimuotoon.
Aineiston analyysissä merkittävimmiksi asioiksi nousivat haastateltavien odotukset kielitaidon ja suomalaisen kulttuurin oppimiseen ja siihen, että he saavat selkeän suunnan elämälleen. Suurimpia vaikeuksia heille kotoutumisessa tuottivat juuri kieli, kulttuuri ja erilainen ilmasto. Vastaajien kokemuksen mukaan suurin hyöty koulutuksesta on ollut heidän kielitaitonsa paraneminen. Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulutukseen ja sen tarjoamaan apuun Suomeen kotoutumisessa.
Tutkimus on merkittävä ammattialalle, koska monikulttuurisuus ja moninaisuus ovat merkittäviä osa-alueita yhteisöpedagogin ammattialalla. Työn tilaaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittääkseen Avaimet onnistumiseen -koulutusta vastaamaan vielä paremmin opiskelijoiden toiveita ja odotuksia.
Opinnäytetyön aihe tuli omasta kiinnostuksesta monikulttuurisuutta kohtaan ja kokemuksista monikulttuurisesta työstä avaimet onnistumiseen koulutuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen osallistui viisi somalitaustaista miestä, iältään 19-25. Haastattelu nauhoitettiin ja aineisto litteroi-tiin jälkikäteen tekstimuotoon.
Aineiston analyysissä merkittävimmiksi asioiksi nousivat haastateltavien odotukset kielitaidon ja suomalaisen kulttuurin oppimiseen ja siihen, että he saavat selkeän suunnan elämälleen. Suurimpia vaikeuksia heille kotoutumisessa tuottivat juuri kieli, kulttuuri ja erilainen ilmasto. Vastaajien kokemuksen mukaan suurin hyöty koulutuksesta on ollut heidän kielitaitonsa paraneminen. Tutkimuksen tulosten mukaan opiskelijat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä koulutukseen ja sen tarjoamaan apuun Suomeen kotoutumisessa.
Tutkimus on merkittävä ammattialalle, koska monikulttuurisuus ja moninaisuus ovat merkittäviä osa-alueita yhteisöpedagogin ammattialalla. Työn tilaaja voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittääkseen Avaimet onnistumiseen -koulutusta vastaamaan vielä paremmin opiskelijoiden toiveita ja odotuksia.