Hairdresser education digitalisation : Case: Schwarzkopf Professional
Latvala, Katja (2016)
Latvala, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kampaajien koulutuksen digitalisoitumista ja keskittyä erityisesti verkko-opetukseen oppimismenetelmänä kampaajille. Tavoitteena oli tutkia yhteistyöyrityksen verkko-oppimisalustan hyödyllisyyttä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin verkko-oppimisen mahdollisuuksia ja haasteita sekä tutkimusmenetelmiä, joiden perusteella tehtiin laadullinen tutkimus kampaajakouluttajille. Laadulliseen tutkimukseen osallistui viisi kampaajakouluttajaa ja se suoritettiin puoli-jäsennellyin haastatteluin puhelimitse.
Tuloksista kävi ilmi, että yhteistyöyrityksen verkko-oppimisalusta on arvostettu ja koettu hyödylliseksi, vaikka joitakin haasteita ilmeni. Tutkimus osoitti, että verkko-oppimisalustan potentiaalia voisi parantaa käyttämällä teoriaosuudessa esiin tuotuja mahdollisuuksia, mikä mahdollistaisi perusteellisemman ja rikkaamman sisällön. Yhteistyöyrityksen verkko-oppimisalusta on ollut käytössä vain vähän aikaa, minkä vuoksi laajempi jatkotutkimus on tarpeellinen perusteellisemman kuvan määrittämiseksi kampaajien ja kouluttajien mielipiteistä verkkokoulutusta kohtaan.
Tuloksista kävi ilmi, että yhteistyöyrityksen verkko-oppimisalusta on arvostettu ja koettu hyödylliseksi, vaikka joitakin haasteita ilmeni. Tutkimus osoitti, että verkko-oppimisalustan potentiaalia voisi parantaa käyttämällä teoriaosuudessa esiin tuotuja mahdollisuuksia, mikä mahdollistaisi perusteellisemman ja rikkaamman sisällön. Yhteistyöyrityksen verkko-oppimisalusta on ollut käytössä vain vähän aikaa, minkä vuoksi laajempi jatkotutkimus on tarpeellinen perusteellisemman kuvan määrittämiseksi kampaajien ja kouluttajien mielipiteistä verkkokoulutusta kohtaan.