Lastensuojelun avohuollon työntekijöiden kokemuksia maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kohtaamisesta ja osallisuudesta
Räsänen, Tiia; Rouvinen, Hanna (2016)
Räsänen, Tiia
Rouvinen, Hanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kohtaamisesta ja osallisuudesta lastensuojelun avohuollon palveluissa. Halusimme selvittää avohuollon työntekijöiden kokemuksia ja tuoda esiin heillä olevaa hiljaista tietoa. Opinnäytetyömme on laadullinen, ja sen aineiston keruu toteutettiin teemahaastattelulla. Haastateltavat olivat Joensuun kaupungin lastensuojelun avohuollon työntekijöitä. Aineistoanalyysissä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyömme tuloksissa sekä kohtaamisen että osallisuuden kohdalla kielen ja kulttuurin vaikutus työskentelyyn on selkeä. Lisäksi asiakkaalla ja työntekijällä esiintyvät ennakkoluulot voivat tuoda haasteita kohtaamiseen ja osallisuuden toteutumiseen. Muita erityispiirteitä ei lähtökohtaisesti koettu liittyvän maahanmuuttajataustaisen asiakkaan kohtaamiseen. Vieraan kulttuurin kohtaamisessa koettiin olevan mahdollisuus kehittyä ihmisenä ja ammattilaisena. Tuloksissa asiakkaan osallisuuden kannalta keskeisiksi asioiksi nousivat työntekijän asema osallisuuden mahdollistamisessa ja tukemisessa. Tulosten mukaan osallisuuden toteutumisesta voi olla asiakkaalle kauaskantoisiakin hyötyjä.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusideana on selvittää maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kokemuksia lastensuojelussa avohuollon asiakasprosessissa. Opinnäytetyömme kanssa samankaltaisten teemojen käyttäminen mahdollistaisi tulosten vertailun tämän opinnäytetyön tuloksiin.
Opinnäytetyömme tuloksissa sekä kohtaamisen että osallisuuden kohdalla kielen ja kulttuurin vaikutus työskentelyyn on selkeä. Lisäksi asiakkaalla ja työntekijällä esiintyvät ennakkoluulot voivat tuoda haasteita kohtaamiseen ja osallisuuden toteutumiseen. Muita erityispiirteitä ei lähtökohtaisesti koettu liittyvän maahanmuuttajataustaisen asiakkaan kohtaamiseen. Vieraan kulttuurin kohtaamisessa koettiin olevan mahdollisuus kehittyä ihmisenä ja ammattilaisena. Tuloksissa asiakkaan osallisuuden kannalta keskeisiksi asioiksi nousivat työntekijän asema osallisuuden mahdollistamisessa ja tukemisessa. Tulosten mukaan osallisuuden toteutumisesta voi olla asiakkaalle kauaskantoisiakin hyötyjä.
Opinnäytetyömme jatkotutkimusideana on selvittää maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden kokemuksia lastensuojelussa avohuollon asiakasprosessissa. Opinnäytetyömme kanssa samankaltaisten teemojen käyttäminen mahdollistaisi tulosten vertailun tämän opinnäytetyön tuloksiin.