"Motivointi on mun mielestä niin tärkee juttu, että sitä pitää jokaisella käynnillä olla." : Lastensuojelun avohuollon perhetyöntekijöiden ajatuksia asiakkaan motivoinnista
Mustakallio, Jasmiina (2016)
Mustakallio, Jasmiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112617648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakkaiden motivointi lastensuojelun avohuollon perhetyössä. Opinnäytteessä kysyttiin miten työntekijät määrittelevät ja kuvaavat asiakkaan motivointia, millaisia haasteita siinä on havaittu ja miten haasteisiin pystytään vastaamaan. Tavoitteena oli tehdä näkyväksi mistä hyvä motivointi koostuu, ja miten sitä voi hyödyntää käytännön työssä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on koottu haastattelemalla viittä työntekijää, jotka työskentelevät lastensuojelun avohuollon palveluita tuottavassa yrityksessä. Haastattelumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatttelut on nauhoitettu ja litteroitu sanasta sanaan. Aineiston analyysisssa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun avohuollosta, perhetyöstä, dialogisuudesta, vuorovaikutuksesta ja motivoinnista.
Tutkimustulosten mukaan hyvä, motivoiva, asiakassuhde syntyy hyvästä vuorovaikutuksesta, aidosta kohtaamisesta, kuulluksi tulemisen kokemuksesta, vastavuoroisuudesta, asiakaslähtöisyydestä, aidosta kiinnostuksesta, tarkoituksenmukaisista tavoitteista ja ennen kaikkea luottamuksellisesta suhteesta asiakkaan ja työntekijän välillä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto on koottu haastattelemalla viittä työntekijää, jotka työskentelevät lastensuojelun avohuollon palveluita tuottavassa yrityksessä. Haastattelumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatttelut on nauhoitettu ja litteroitu sanasta sanaan. Aineiston analyysisssa on käytetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelun avohuollosta, perhetyöstä, dialogisuudesta, vuorovaikutuksesta ja motivoinnista.
Tutkimustulosten mukaan hyvä, motivoiva, asiakassuhde syntyy hyvästä vuorovaikutuksesta, aidosta kohtaamisesta, kuulluksi tulemisen kokemuksesta, vastavuoroisuudesta, asiakaslähtöisyydestä, aidosta kiinnostuksesta, tarkoituksenmukaisista tavoitteista ja ennen kaikkea luottamuksellisesta suhteesta asiakkaan ja työntekijän välillä.