Eri koulutustaustaisten lastentarhanopettajien osaaminen ja sen hyödyntäminen : päiväkodin johtajien näkemyksiä
Hämäläinen, Johanna (2008)
Hämäläinen, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811194077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200811194077
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä eri koulutustaustaisten
lastentarhanopettajien osaamisesta ja osaamisen hyödyntämisestä päiväkodeissa. Tarkoitukseni oli
selvittää, minkälaisia vahvuuksia tai heikkouksia päiväkodin johtajat olivat havainneet eri
koulutustaustaisilla lastentarhanopettajilla olevan. Lisäksi tarkoitukseni oli kartoittaa, miten erilainen
osaaminen hyödynnettiin päiväkodeissa. Lastentarhanopettajien eri koulutuksilla tarkoitin tässä
opinnäytetyössä kasvatustieteen kandidaatteja ja sosionomeja (AMK), joilla on kelpoisuus
lastentarhanopettajan virkaan. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä oli osaamisen johtaminen
siltä osin, mikä koski osaamisen jakamista ja hyödyntämistä työyhteisössä.
Opinnäytetyöni lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui kuusi päiväkodin
johtajaa. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta selvisi, että päiväkodin johtajat olivat havainneet eri koulutustaustaisilla
lastentarhanopettajilla erilaisia vahvuuksia ja erilaista työorientaatiota. Kasvatustieteen kandidaattien
vahvuuksissa korostuivat pedagoginen osaaminen, sosionomien vahvuuksissa yhteistyö perheiden ja
verkostojen kanssa. Aineistosta selvisi myös, että lastentarhanopettajien eri koulutusten tuottamaa
osaamista ei päiväkodeissa juuri hyödynnetty. Lastentarhanopettajien työtehtävät olivat samat
riippumatta koulutustaustasta tai osaamisesta. Osaamista jaettiin päiväkodeissa monin tavoin, mutta
osaaminen liitettiin työntekijän ammattinimikkeeseen eikä koulutukseen.
Lastentarhanopettajien erilaista osaamista voisi päiväkodeissa mahdollisesti jakaa ja hyödyntää
nykyistä enemmän. Lisäksi sosionomien osaamista voisi tehdä päivähoidossa tutuksi, jotta heidän
osaamisensa saataisiin paremmin koko työyhteisön käyttöön.
lastentarhanopettajien osaamisesta ja osaamisen hyödyntämisestä päiväkodeissa. Tarkoitukseni oli
selvittää, minkälaisia vahvuuksia tai heikkouksia päiväkodin johtajat olivat havainneet eri
koulutustaustaisilla lastentarhanopettajilla olevan. Lisäksi tarkoitukseni oli kartoittaa, miten erilainen
osaaminen hyödynnettiin päiväkodeissa. Lastentarhanopettajien eri koulutuksilla tarkoitin tässä
opinnäytetyössä kasvatustieteen kandidaatteja ja sosionomeja (AMK), joilla on kelpoisuus
lastentarhanopettajan virkaan. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä oli osaamisen johtaminen
siltä osin, mikä koski osaamisen jakamista ja hyödyntämistä työyhteisössä.
Opinnäytetyöni lähestymistapa oli kvalitatiivinen. Aineisto hankittiin puolistrukturoidulla
teemahaastattelulla. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluun osallistui kuusi päiväkodin
johtajaa. Aineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysin avulla.
Aineistosta selvisi, että päiväkodin johtajat olivat havainneet eri koulutustaustaisilla
lastentarhanopettajilla erilaisia vahvuuksia ja erilaista työorientaatiota. Kasvatustieteen kandidaattien
vahvuuksissa korostuivat pedagoginen osaaminen, sosionomien vahvuuksissa yhteistyö perheiden ja
verkostojen kanssa. Aineistosta selvisi myös, että lastentarhanopettajien eri koulutusten tuottamaa
osaamista ei päiväkodeissa juuri hyödynnetty. Lastentarhanopettajien työtehtävät olivat samat
riippumatta koulutustaustasta tai osaamisesta. Osaamista jaettiin päiväkodeissa monin tavoin, mutta
osaaminen liitettiin työntekijän ammattinimikkeeseen eikä koulutukseen.
Lastentarhanopettajien erilaista osaamista voisi päiväkodeissa mahdollisesti jakaa ja hyödyntää
nykyistä enemmän. Lisäksi sosionomien osaamista voisi tehdä päivähoidossa tutuksi, jotta heidän
osaamisensa saataisiin paremmin koko työyhteisön käyttöön.