Ilman toisen asteen tutkintoa olevien nuorten kokemuksia ja näkemyksiä ura- ja koulutusvalinnoistaan sekä niihin saadusta ohjauksesta ja tuesta : Kuvaileva kyselytutkimus Oulun Nuorten pajakeskuksella
Jokimäki, Krista; Hämeenkorpi, Milly; Lidström, Jonas (2016)
Jokimäki, Krista
Hämeenkorpi, Milly
Lidström, Jonas
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla ilman toisen asteen tutkintoa eli lukiokoulutusta tai ammatillista tutkintoa olevien nuorten kokemuksia ja näkemyksiä heidän koulutus- ja uravalinnoistaan sekä saadusta ohjauksesta ja tuesta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun Nuorten pajakeskuksen kanssa. Tutkimukseen osallistui 15 pajakeskuksen asiakasta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin virtuaalisesti Webropol-kyselylomakkeella ja tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Aineisto on sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista. Tutkimuksen lähtökohdat ja tietoperustan rakenteen keskeiset sisällöt ovat koulutuksen merkitys ja nuorisotakuu. Teemoiksi nousivat ura- ja koulutusvalintojen ja opiskelun keskeyttämisen taustatekijät, ohjauksen, tuen ja tiedon merkitys sekä nuorten kehittämisideat ohjaavien tahojen työhön.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että nuorten kokemukset Nuorten pajakeskukselta saadusta ohjauksesta olivat myönteisiä. Nuori on voinut saada tukea näihin valintoihin myös muilta työntekijöiltä ja aikuisilta, mutta oppilaitoksissa annettavaan ohjaukseen toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.
Tutkimuksen tuloksista keskeisiksi syiksi opintojen keskeyttämiselle ilmenivät mielenterveysongelmat, alan tai opiskelujen kiinnostamattomuus sekä riittämätön tuki opinnoissa. Koulutus- ja uravalintoja ohjaavina tekijöinä vastauksista nousivat esiin esimerkiksi myönteiset mielikuvat alasta, työllistävyys ja itsensä kehittämisen mahdollisuus.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää muun muassa yksittäiset nuoria ohjaavat työntekijät ja Nuorten pajakeskus. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla syvällisempi selvitys vähän koulutettujen tai työttömien nuorten palveluketjuista tai elämän muiden osa-alueiden vaikutuksesta kouluttautumiseen ja työllistymiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin virtuaalisesti Webropol-kyselylomakkeella ja tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Aineisto on sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista. Tutkimuksen lähtökohdat ja tietoperustan rakenteen keskeiset sisällöt ovat koulutuksen merkitys ja nuorisotakuu. Teemoiksi nousivat ura- ja koulutusvalintojen ja opiskelun keskeyttämisen taustatekijät, ohjauksen, tuen ja tiedon merkitys sekä nuorten kehittämisideat ohjaavien tahojen työhön.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että nuorten kokemukset Nuorten pajakeskukselta saadusta ohjauksesta olivat myönteisiä. Nuori on voinut saada tukea näihin valintoihin myös muilta työntekijöiltä ja aikuisilta, mutta oppilaitoksissa annettavaan ohjaukseen toivottiin kiinnitettävän enemmän huomiota.
Tutkimuksen tuloksista keskeisiksi syiksi opintojen keskeyttämiselle ilmenivät mielenterveysongelmat, alan tai opiskelujen kiinnostamattomuus sekä riittämätön tuki opinnoissa. Koulutus- ja uravalintoja ohjaavina tekijöinä vastauksista nousivat esiin esimerkiksi myönteiset mielikuvat alasta, työllistävyys ja itsensä kehittämisen mahdollisuus.
Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää muun muassa yksittäiset nuoria ohjaavat työntekijät ja Nuorten pajakeskus. Jatkotutkimusehdotuksena voisi olla syvällisempi selvitys vähän koulutettujen tai työttömien nuorten palveluketjuista tai elämän muiden osa-alueiden vaikutuksesta kouluttautumiseen ja työllistymiseen.