Aavevuoren seikkailu
Kaartinen, Mira (2008)
Kaartinen, Mira
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, organisoida ja toteuttaa viikon mittainen seikkailu päiväkoti-ikäisille lapsille. Tarkoitus on kuvata seikkailuviikon suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyvää toimintaa siten, että lasten parissa työskentelevä henkilö voi käyttää opinnäytetyötäni apuna, suunnitellessaan seikkailuviikkoa päiväkoti-ikäisille lapsille. Toteuttamani seikkailuviikko on suuntaa antava ja seikkailuviikkoa suunnitteleva henkilö voi katsoa työstä mallia ja muokata kuvaamaani toimintaa omiin tarpeisiinsa sopivaksi. Toiminnallisen seikkailun tavoitteina oli uusien elämyksellisten kokemusten mahdollistaminen lapsille, luonnossa liikkuminen ja siellä viihtyminen sekä luontotuntemuksen lisääntyminen ja yhteistoiminnallisuus. Lisäksi tarkastelun kohteena oli myös oma toimintani seikkailun ohjaajana. Toiminnallinen osio toteutettiin yhteistyössä erään hollolalaisen päiväkodin 5- vuotiaiden ja heidän opettajiensa kanssa syksyllä 2007. Toiminnallinen osio oli viikon kestävä seikkailu, joka oli alustavasti suunniteltu etukäteen. Seikkailun aihepiiri määräytyi lasten kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta ja heidän mielenkiintonsa mukaan. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuudessa tuon esiin seikkailukasvatuksen teoriaa, sen merkitystä ja tavoitteita. Seikkailuviikon aikana lapsilta pyydettiin päivittäin palautetta päivän tapahtumista. Päiväkodin henkilökunnalta pyydettiin palautetta viikon loputtua ja kaikki palautteet kirjattiin tähän työhön. Seikkailukasvatuksessa yhdistyvät toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen, joka tukee lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen taitoja. Seikkailuviikon aikana oli huomattavissa lasten sosiaalisen vuorovaikutuksen taidoissa selkeää paranemista. Ryhmä alkoi toimia aiempaa enemmän yhtenäisenä ryhmänä. Lisäksi viikon aikana mahdollistui elämyksellisyyden kokeminen sekä positiivisten luontokokemusten kokeminen. Havaintojeni perusteella seikkailukasvatus on varsin käyttökelpoinen työkalu varhaiskasvatuksen piirissä. Sillä on oma rikastuttava paikkansa päivähoidon perinteisten kasvatuskäytäntöjen rinnalla.