Palvelumuotoilu pk-yrityksen markkinoinnin kehittämisen työkaluna
Ekblom, Nan (2016)
Ekblom, Nan
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817995
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aiheena on pk-yrityksen markkinoinnin kehittäminen asiakaslähtöisesti muotoiluajattelua ja palvelumuotoilumenetelmiä hyödyntäen. Markkinointi ollessa kokonaisuudessaan laaja osa-alue, on se rajattu tässä opinnäytetyössä koskemaan yrityksen asiakkaiden ja organisaation välisen vuorovaikutuksen kehittämistä, osana sähköistä strategiaa. Työn tarkoituksena oli kehittää ymmärrys asiakkaiden tarpeista ja löytää toimintamalleja, joilla vastataan, heidän tarpeisiinsa kustannustehokkaasti muuttuneessa, globalisoituneessa ja palveluvaltaistuneessa maailmassa, jossa moninaisuus kasvaa jatkuvasti.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ensin työn lähtökohdat, tavoitteet sekä tutkimuskysymykset ja tutkimusmenetelmät. Tämän jälkeen käsitellään liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämistä tietoyhteiskunnan aikakaudella. Aineistohankintamenetelminä on käytetty keskusteluja, haastatteluja, havainnointia, haamuasiointia, asiakasyrityksen kanssa laadittua kyselyä. Kerätty aineisto hyödynnettiin asiakasyrityksessä toteutetussa yhteiskehittämistyöpajassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy viitekehys yrityksen toimintamallien ja sähköisen strategian kehittämiseen muotoilun keinoja hyödyntäen. Markkinointi on ainoastaan pieni osa yrityksen toiminnoista, jotka tähtäävät palveluiden kehittämiseen. Muotoiluajattelussa hyödynnetään muotoilussa ominaisia jatkuvan ideoinnin ideologiaa ja toimintamallia, sekä ongelmien ratkaisemisessa että tavoitteellisessa kehittämisessä. Arvoa ja palveluita muotoillaan ja tehostetaan yksilöiden ja organisaatioiden vuorovaikutuksen tuloksena. Löytämällä uusia asiakaslähtöisiä toimintamalleja pystyy yritys reagoimaan nopeasti ja kehittämään kilpailukykyään.
Opinnäytetyössä tarkastellaan ensin työn lähtökohdat, tavoitteet sekä tutkimuskysymykset ja tutkimusmenetelmät. Tämän jälkeen käsitellään liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämistä tietoyhteiskunnan aikakaudella. Aineistohankintamenetelminä on käytetty keskusteluja, haastatteluja, havainnointia, haamuasiointia, asiakasyrityksen kanssa laadittua kyselyä. Kerätty aineisto hyödynnettiin asiakasyrityksessä toteutetussa yhteiskehittämistyöpajassa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyy viitekehys yrityksen toimintamallien ja sähköisen strategian kehittämiseen muotoilun keinoja hyödyntäen. Markkinointi on ainoastaan pieni osa yrityksen toiminnoista, jotka tähtäävät palveluiden kehittämiseen. Muotoiluajattelussa hyödynnetään muotoilussa ominaisia jatkuvan ideoinnin ideologiaa ja toimintamallia, sekä ongelmien ratkaisemisessa että tavoitteellisessa kehittämisessä. Arvoa ja palveluita muotoillaan ja tehostetaan yksilöiden ja organisaatioiden vuorovaikutuksen tuloksena. Löytämällä uusia asiakaslähtöisiä toimintamalleja pystyy yritys reagoimaan nopeasti ja kehittämään kilpailukykyään.