Yhdessä tekemällä hyvästä parempi : Nastolan suun terveydenhuollon toiminnan kehittäminen
Nurminen, Tiina (2016)
Nurminen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817963
Tiivistelmä
Nastolan terveysaseman suun terveydenhuolto lähti mukaan kehittämään toimintaa Hyvä vastaanotto –hankkeeseen syksyllä 2012. Hyvä vastaanotto -menetelmän tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta kehittämällä muun muassa moniammatillisia toimintamalleja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia muutoksia Hyvä vastaanotto hanke toi Nastolan terveysaseman suun terveydenhuoltoon ja miten hankkeen toteutuksessa onnistuttiin haastateltavien mielestä. Opinnäytetyön avulla pyrittiin löytämään jatko- kehittämiskohteita ja uusia työmenetelmiä, joiden avulla T3 -ajat (kolmas varattavissa oleva kiireetön hoitoaika) saadaan pienenemään. Tavoitteena on kehittää Nastolan suun terveydenhuollon toimintaa palvelemaan asiakkaita entistä paremmin.
Aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöteemahaastatteluina, keväällä 2016. Haastatteluihin osallistui 14 henkilöä (n=21). Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Hyvä vastaanotto -hankkeen aikana tehdyt muutokset näkyivät päivittäisessä hoitotyössä tyytyväisinä asiakkaina. Tämä lisäsi myös työhyvinvointia. Haastateltavat antoivat Viikon fiilis arvosanan, sen keskiarvoksi tuli 8,6 (asteikko 4-10). Voidaan siis olettaa, että haastatteluun osallistuneet henkilöt viihtyivät keskimäärin hyvin työssään ja olivat Hyvä vastaanotto –hankkeen tuomiin muutoksiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Päivystyskäytäntöjen muuttuminen jonotuksesta ajanvaraukseen, sai positiivista palautetta asiakkailta ja henkilökunnalta. Haastatteluissa positiivisemmaksi muutokseksi nousi muuttunut päivystyskäytäntö ja sen tuomat hyödyt.
Hyvä vastaanotto -hankkeen myötä työmäärä ja kiireen tunne työssä oli lisääntynyt. Ennen hankkeen alkua haastateltavat kaipasivat parempaa perehdytystä Hyvä vastaanotto -hankkeen tavoitteista ja sen tuomista muutoksista. T3 -ajat (kolmas varattavissa oleva kiireetön hoitoaika) saadaan pienenemään kertaamalla yhteisiä pelisääntöjä. Esimiehen tehtävänä on valvoa, että sääntöjä noudatetaan. Työtehtävien siirroilla hammaslääkäreiltä ja suuhygienisteiltä muille ammattiryhmille vapautuu hoitoaikoja.
Jatkokehittämiskohteina nähtiin muun muassa kokouskäytäntöjen, perehdyttämisen, palkit- semisjärjestelmän, työnjaon ja palautejärjestelmän kehittäminen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Nastolan sekä osittain koko Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän suun terveydenhuollon toimintamallien kehittämisessä.
Aineisto kerättiin ryhmä- ja yksilöteemahaastatteluina, keväällä 2016. Haastatteluihin osallistui 14 henkilöä (n=21). Haastatteluaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Hyvä vastaanotto -hankkeen aikana tehdyt muutokset näkyivät päivittäisessä hoitotyössä tyytyväisinä asiakkaina. Tämä lisäsi myös työhyvinvointia. Haastateltavat antoivat Viikon fiilis arvosanan, sen keskiarvoksi tuli 8,6 (asteikko 4-10). Voidaan siis olettaa, että haastatteluun osallistuneet henkilöt viihtyivät keskimäärin hyvin työssään ja olivat Hyvä vastaanotto –hankkeen tuomiin muutoksiin pääsääntöisesti tyytyväisiä. Päivystyskäytäntöjen muuttuminen jonotuksesta ajanvaraukseen, sai positiivista palautetta asiakkailta ja henkilökunnalta. Haastatteluissa positiivisemmaksi muutokseksi nousi muuttunut päivystyskäytäntö ja sen tuomat hyödyt.
Hyvä vastaanotto -hankkeen myötä työmäärä ja kiireen tunne työssä oli lisääntynyt. Ennen hankkeen alkua haastateltavat kaipasivat parempaa perehdytystä Hyvä vastaanotto -hankkeen tavoitteista ja sen tuomista muutoksista. T3 -ajat (kolmas varattavissa oleva kiireetön hoitoaika) saadaan pienenemään kertaamalla yhteisiä pelisääntöjä. Esimiehen tehtävänä on valvoa, että sääntöjä noudatetaan. Työtehtävien siirroilla hammaslääkäreiltä ja suuhygienisteiltä muille ammattiryhmille vapautuu hoitoaikoja.
Jatkokehittämiskohteina nähtiin muun muassa kokouskäytäntöjen, perehdyttämisen, palkit- semisjärjestelmän, työnjaon ja palautejärjestelmän kehittäminen.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Nastolan sekä osittain koko Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän suun terveydenhuollon toimintamallien kehittämisessä.