Markkinointi sosiaalisessa mediassa : case: Flow kosmetiikka
Rantanen, Anni (2016)
Rantanen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817872
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median palveluiden käyttöä. Opinnäytetyön toimeksiantajana on suomalainen luonnonkosmetiikkayritys Flow kosmetiikka. Tutkittavana oli myös minkälaista sisältöä toimeksiantajayrityksen kuluttaja-asiakkaat arvostavat sosiaalisessa mediassa ja kuinka kiinnostuneita he ovat seuraamaan sosiaalista mediaa. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle merkittävää hyötyä luoden tehokkaita ja hyödyllisiä ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen sosiaalisessa mediassa. Nämä pohjautuivat tutkimuksessa käytettyyn teoriaan ja kyselytutkimuksen vastauksia tarkastelemalla.
Opinnäytetyön toimintaympäristö muodostui Suomen luonnonkosmetiikka markkinoista. Kyseisessä luvussa esitellään myös tarkemmin toimeksiantajaa, Flow kosmetiikkaa. Teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä Suomessa sekä markkinoinnista sosiaalisen median palveluissa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi, miten markkinoinnin mittaaminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa ja mitä mittareita tähän käytetään. Kyseisiä käsitteitä ja teorioita tarkasteltiin yleisestä näkökulmasta.
Toimeksiantajayrityksen kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median palveluiden käytön tutkiminen toteutettiin verkkokyselyn avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajan uutiskirjeentilaajille. Kysely oli auki vastaajille rajoitetun ajan. Se tavoitti yhteensä 339 vastaajaa ja niistä 176 vastaajaa huomioitiin tutkimuksessa. Nämä vastaajat olivat niitä, jotka käyttivät sosiaalisen median palveluita. Vastaajilta kysyttiin kattavasti heidän sosiaalisen median palveluiden käytöstään yleisesti sekä toimeksiantajan sosiaalisen median palveluiden käytöstä ja niiden mielenkiinnosta. Kysely koostui 11 kysymyksestä, joista suurin osa oli suljettuja. Kyselyssä oli myös avoinkysymys, jolla saavutettiin spontaaneja mielipiteitä. Kyselyn lopussa vastaajat saivat antaa vapaamuotoisesti palautetta.
Keskeisinä tuloksina nousivat esille, että tutkielmassa huomioonotetut vastaajat olivat kiinnostuneita seuraamaan Flow kosmetiikkaa sosiaalisessa mediassa. He toivoivat kuitenkin enemmän ja aktiivisemmin sisältöä sosiaalisen median palveluihin. Kyselyyn vastanneista vain 52 prosenttia seurasi alun alkaen toimeksiantajayritystä sosiaalisessa mediassa. Tästä tultiin johtopäätökseen, että markkinoinnin sisältö sosiaalisessa mediassa tulisi kohdentaa oikealle ja halutulle kohderyhmälle tarkemmin ja suunnitellummin. Sosiaalisen median markkinoinnin sisältö on oltava hyvin suunniteltua, aktiivista ja säännöllistä, mielenkiintoa herättävänä ja vuorovaikutustehokasta. Tätä kautta saadaan paremmin näkyvyyttä ja tunnettavuutta markkinoilla.
Opinnäytetyön toimintaympäristö muodostui Suomen luonnonkosmetiikka markkinoista. Kyseisessä luvussa esitellään myös tarkemmin toimeksiantajaa, Flow kosmetiikkaa. Teoreettinen viitekehys rakentuu sosiaalisesta mediasta ja sen käytöstä Suomessa sekä markkinoinnista sosiaalisen median palveluissa. Teoriaosuudessa käydään myös läpi, miten markkinoinnin mittaaminen tapahtuu sosiaalisessa mediassa ja mitä mittareita tähän käytetään. Kyseisiä käsitteitä ja teorioita tarkasteltiin yleisestä näkökulmasta.
Toimeksiantajayrityksen kuluttaja-asiakkaiden sosiaalisen median palveluiden käytön tutkiminen toteutettiin verkkokyselyn avulla. Kysely lähetettiin sähköpostitse toimeksiantajan uutiskirjeentilaajille. Kysely oli auki vastaajille rajoitetun ajan. Se tavoitti yhteensä 339 vastaajaa ja niistä 176 vastaajaa huomioitiin tutkimuksessa. Nämä vastaajat olivat niitä, jotka käyttivät sosiaalisen median palveluita. Vastaajilta kysyttiin kattavasti heidän sosiaalisen median palveluiden käytöstään yleisesti sekä toimeksiantajan sosiaalisen median palveluiden käytöstä ja niiden mielenkiinnosta. Kysely koostui 11 kysymyksestä, joista suurin osa oli suljettuja. Kyselyssä oli myös avoinkysymys, jolla saavutettiin spontaaneja mielipiteitä. Kyselyn lopussa vastaajat saivat antaa vapaamuotoisesti palautetta.
Keskeisinä tuloksina nousivat esille, että tutkielmassa huomioonotetut vastaajat olivat kiinnostuneita seuraamaan Flow kosmetiikkaa sosiaalisessa mediassa. He toivoivat kuitenkin enemmän ja aktiivisemmin sisältöä sosiaalisen median palveluihin. Kyselyyn vastanneista vain 52 prosenttia seurasi alun alkaen toimeksiantajayritystä sosiaalisessa mediassa. Tästä tultiin johtopäätökseen, että markkinoinnin sisältö sosiaalisessa mediassa tulisi kohdentaa oikealle ja halutulle kohderyhmälle tarkemmin ja suunnitellummin. Sosiaalisen median markkinoinnin sisältö on oltava hyvin suunniteltua, aktiivista ja säännöllistä, mielenkiintoa herättävänä ja vuorovaikutustehokasta. Tätä kautta saadaan paremmin näkyvyyttä ja tunnettavuutta markkinoilla.