Nespresso-kahviautomaatin lanseeraus Laureaan
Syrén, Mariel (2016)
Syrén, Mariel
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa uuden palvelutuotteen lanseeraus. Opinnäytetyö toteutettiin aiheesta kerättyyn teoriatietoon perustuen. Opinnäytetyössä kuvataan lanseerausprosessi ensin teoreettisesti ja tämän jälkeen käydään läpi toteutettu lanseerausprosessi. Opinnäytetyön tavoitteena oli onnistuneesti lanseerata uusi tuote ja palvelu kuluttajien käyttöön. Toimeksiantajia työssä ovat Nespresso Business Solutions ja BarLaurea. Lanseerattava tuote on Nespresson kahviautomaatti, jossa uusinta teknologiaa hyödyntäen kahvin maksaminen tapahtuu älypuhelinsovelluksella.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee lanseerausprosessin etenemistä, sen pääkohtia, riskejä, sekä lanseerattavan tuotteen ja lanseeraustapahtuman markkinointia. Teoreettinen osuus käsittelee myös lanseerattavan tuotteen markkinointia ja lanseeraustapahtuman järjestämistä.
Työn toiminnallinen osuus, joka on raportoitu luvussa neljä, koostuu lanseeraustapahtuman ja sen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Lanseeraustapahtumaan liittyen oleellista oli markkinoinnin onnistunut suunnittelu ja toteutus, sillä tuote oli asiakkaille entuudestaan tuntematon. Tapahtuman markkinoinnissa ja toteutuksessa tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajayritysten kanssa.
Lanseerausprosessi sujui hyvin ja lanseeraustapahtuma oli onnistunut. Ahkerasta markkinoinnista huolimatta se ei tavoittanut asiakaskohderyhmiä tarpeeksi hyvin. Lanseeraustapahtumassa tuote tuli monille tutuksi ja kiinnostusta tuotetta kohtaan näytti olevan, mutta automaatin käyttö jäi silti tapahtuman jälkeen vähäiseksi. Asiakaskohderyhmät kokivat maksutavan liian vaivalloiseksi ja monimutkaiseksi käyttää. Sovelluksen toimimattomuus Nokian älypuhelimissa teki henkilökunnan kahviautomaatin käytön mahdottomaksi, mikä poisti suuren asiakasryhmän koneen käyttäjistä.
Työn teoreettinen viitekehys käsittelee lanseerausprosessin etenemistä, sen pääkohtia, riskejä, sekä lanseerattavan tuotteen ja lanseeraustapahtuman markkinointia. Teoreettinen osuus käsittelee myös lanseerattavan tuotteen markkinointia ja lanseeraustapahtuman järjestämistä.
Työn toiminnallinen osuus, joka on raportoitu luvussa neljä, koostuu lanseeraustapahtuman ja sen markkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Lanseeraustapahtumaan liittyen oleellista oli markkinoinnin onnistunut suunnittelu ja toteutus, sillä tuote oli asiakkaille entuudestaan tuntematon. Tapahtuman markkinoinnissa ja toteutuksessa tehtiin tiivistä yhteistyötä toimeksiantajayritysten kanssa.
Lanseerausprosessi sujui hyvin ja lanseeraustapahtuma oli onnistunut. Ahkerasta markkinoinnista huolimatta se ei tavoittanut asiakaskohderyhmiä tarpeeksi hyvin. Lanseeraustapahtumassa tuote tuli monille tutuksi ja kiinnostusta tuotetta kohtaan näytti olevan, mutta automaatin käyttö jäi silti tapahtuman jälkeen vähäiseksi. Asiakaskohderyhmät kokivat maksutavan liian vaivalloiseksi ja monimutkaiseksi käyttää. Sovelluksen toimimattomuus Nokian älypuhelimissa teki henkilökunnan kahviautomaatin käytön mahdottomaksi, mikä poisti suuren asiakasryhmän koneen käyttäjistä.