Perheen tuki puntarissa
Lyyra, Marjo (2008)
Lyyra, Marjo
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyöllä "Perheen tuki puntarissa" kehitettiin välineitä perheen kanssa tehtävään yhteistyöhön päivähoidossa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hollolan kunnan kanssa. Aiheen ajankohtaisuus ja merkitys nousi sekä Hollolan kunnan tarpeesta saada työkaluja perheiden kanssa tehtävän yhteistyön kehittämiseen että myös opinnäytetyön tekijöiden omista kokemuksista päivähoidon työntekijöinä. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostivat perheen ja päivähoidon uudet haasteet ja roolit, uuden lastensuojelulain asettamat velvoitteet, ehkäisevä perhetyö, kasvatuskumppanuus, Hollolassa toteutettu tarvekartoitus sekä aiemmat aiheen tiimoilta toteutetut projektit ja kokeilut. Tarvekartoituksessa oli mukana Hollolan kolmen päiväkodin asiakasperheet ja työntekijät, sekä Peruspalvelukeskus Oivan perhetyöntekijöitä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa päiväkotien tämän hetkisiä valmiuksia vastata asiakasperheiden tarpeisiin. Tavoitteena oli myös muodostaa kuva päiväkotien ja heidän asiakasperheidensä sekä perhetyön ja päiväkodin välisestä yhteistyöstä. Yhteistyötä tarkasteltiin ehkäisevän lastensuojelun näkökulmasta. Kartoituksessa esiin nousivat perheiden lisääntynyt tuentarve sekä päiväkotihenkilöstön riittämättömäksi kokemat resurssit. Työntekijöiden erilaiset käsitykset työn sisällöstä korostuivat haastatteluissa. Tarvekartoituksen pohjalta koottiin menetelmäkansio, jonka tarkoituksena oli tuoda konkreettista apua päiväkotien työntekijöille perheiden kanssa toimimiseen. Menetelmäkansio jaettiin neljään osioon: Kaikki alkaa asenteesta, Keskustelun virittelyyn, Huoli herää ja Aika toimia. Oman toiminnan, asenteiden ja työskentelytapojen pohdinnan ja arvioinnin välineeksi kehitettiin Asennepuntari. Arvioinnin välineinä käytettiin tekijöiden muistiinpanoja ja havaintoja kartoituksen sekä kansion kokoamisen eri vaiheista. Lisäksi käytettiin yhteistyökumppaneilta ja ohjaavalta opettajalta saatua kirjallista ja suullista palautetta. Saadun palautteen perusteella menetelmäkansio on käyttökelpoinen väline perheiden tukemisessa päivähoidossa.