Puheeksioton, mini-intervention ja motivoivan haastattelun käyttö päihdehoitotyön simulaatio-harjoittelussa
Hietava, Taneli; Kangasniemi, Eetu (2016)
Hietava, Taneli
Kangasniemi, Eetu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817918
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja ter-veysala, hoitotyön koulutusohjelma. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä opiske-lumateriaalia opiskelijoiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön simulaatiokäsikirjaan. Opinnäytetyömme käsittää puheeksioton, mini-intervention ja motivoivan haastatte-lun teoreettisia lähtökohtia sekä teoriaa havainnollistavat opetusvideot puheeksiotos-ta, mini-interventiosta ja motivoivasta haastattelusta. Videot ja teoreettiset perusteet tulivat opiskelijoiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön simulaatiokäsikirjaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden ihmisen projektityönä, jonka tilaajana oli Satakun-nan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön aiheen saimme ohjaajaltamme syksyllä 2015, jonka jälkeen aloitimme projektityön toteuttamisen ja teimme projektisuunni-telman. Teimme opinnäytetyön kirjallisen osuuden ensimmäisenä, jonka jälkeen suunnittelimme, käsikirjoitimme ja kuvasimme videot. Videot jaettiin kahteen osaan, jossa toisessa käsiteltiin puheeksiottoa ja mini-interventiota ja toisessa osassa moti-voivaa haastattelua. Videoissa toimme esille päihdehoitotyön menetelmiä, niiden käyttöä ja päihdeongelmaisen asiakkaan kohtaamista. Puheeksioton ja mini-intervention videoissa havainnollistimme myös AUDIT-testin käyttöä. Motivoivan haastattelun osalta videoissa pyrimme tuomaan esille haastattelun eteenpäinviemistä avoimin kysymyksin ja motivoinnin perusperiaatteita.
Videoiden tarkoituksena oli tuoda opiskelijoille selkeästi esille päihdehoitotyön me-netelmiä, joita opiskelijat voivat katsoa itsenäisesti ennen tulevaa simulaatioharjoi-tusta. Videoiden tueksi teimme Power Point- esityksen aihealueisiin liittyen, joita käytimme itse videoissa ja jotka tulevat myös opiskelijoiden käyttöön simulaatiokä-sikirjaan Moodle- opiskelualustaan.
Kuvaamamme videot näytimme lokakuussa 2016 kuudentoista hengen opiskelija-ryhmälle, joilta keräsimme myös palautteen. Palautteen perusteella opetusvideot tu-levat tarpeeseen ja niitä on kaivattu. Erityistä kiitosta videoista saimme niiden sisäl-tämistä opetus- ja infodioista. Palautteen perusteella tekniseen toteutukseen olisi vielä voinut hieman lisää panostaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahden ihmisen projektityönä, jonka tilaajana oli Satakun-nan ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön aiheen saimme ohjaajaltamme syksyllä 2015, jonka jälkeen aloitimme projektityön toteuttamisen ja teimme projektisuunni-telman. Teimme opinnäytetyön kirjallisen osuuden ensimmäisenä, jonka jälkeen suunnittelimme, käsikirjoitimme ja kuvasimme videot. Videot jaettiin kahteen osaan, jossa toisessa käsiteltiin puheeksiottoa ja mini-interventiota ja toisessa osassa moti-voivaa haastattelua. Videoissa toimme esille päihdehoitotyön menetelmiä, niiden käyttöä ja päihdeongelmaisen asiakkaan kohtaamista. Puheeksioton ja mini-intervention videoissa havainnollistimme myös AUDIT-testin käyttöä. Motivoivan haastattelun osalta videoissa pyrimme tuomaan esille haastattelun eteenpäinviemistä avoimin kysymyksin ja motivoinnin perusperiaatteita.
Videoiden tarkoituksena oli tuoda opiskelijoille selkeästi esille päihdehoitotyön me-netelmiä, joita opiskelijat voivat katsoa itsenäisesti ennen tulevaa simulaatioharjoi-tusta. Videoiden tueksi teimme Power Point- esityksen aihealueisiin liittyen, joita käytimme itse videoissa ja jotka tulevat myös opiskelijoiden käyttöön simulaatiokä-sikirjaan Moodle- opiskelualustaan.
Kuvaamamme videot näytimme lokakuussa 2016 kuudentoista hengen opiskelija-ryhmälle, joilta keräsimme myös palautteen. Palautteen perusteella opetusvideot tu-levat tarpeeseen ja niitä on kaivattu. Erityistä kiitosta videoista saimme niiden sisäl-tämistä opetus- ja infodioista. Palautteen perusteella tekniseen toteutukseen olisi vielä voinut hieman lisää panostaa.