Kouluterveydenhoitajan valmiudet kohdata masentuneesti oireileva lapsi : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Alanko, Tiia; Lehtisalo-Pohjola, Annikka (2016)
Alanko, Tiia
Lehtisalo-Pohjola, Annikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918057
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on viimeisimpään tutkimustietoon perustuva, kuvaileva kirjallisuuskatsaus kouluterveydenhoitajien valmiuksista kohdata masentuneesti oireileva lapsi. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen ajankohtaista, kansainvälistä ja kotimaista, tieteellistä tutkimustietoa rajaamastamme aiheesta. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millaisia valmiuksia kouluterveydenhoitajalta edellytetään masentuneesti oireilevan lapsen kohtaamisessa?
Lasten masennuksen on todettu olevan yleinen, mutta alidiagnosoitu, alihoidettu ja kuolemanvaarallinen häiriö, kasvavan itsemurhariskin vuoksi. Puhuttaessa oppilaiden mielenterveyden ongelmien varhaisesta tunnistamisesta ja niihin puuttumisesta sekä hoidon järjestämisestä perheen ja muiden yhteistyötahojen kanssa, ovat koulut ja kouluterveydenhoitajat keskeisessä asemassa. Jotta kasvaneisiin vaatimuksiin pystyttäisiin vastaamaan laadukkaasti ja vaikuttavasti, tulee terveydenhoitajien toiminnan olla näyttöön perustuvaa.
Opinnäytetyön alussa haettiin teoriatietoa terveydenhoitajan ammatillisesta osaamisesta sekä kouluterveydenhuollon suosituksista että työmenetelmistä. Lisäksi työmme teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lasten masennusta, sen eri tyyppejä ja oireita. Tämän jälkeen toteutettiin tiedonhaku tutkimusta varten. Tiedonhaussa käytettiin pääasiassa kahta eri tietokantaa; EBSCOhost Academic Search Elite ja PubMed; joiden kautta saimme koostettua kattavan, monitieteistä tutkimusta hyödyntävän katsauksen. Haku rajattiin vuosina 2006-2016 julkaistuihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimuksiin. Tiedonhaku toteutettiin keväällä 2016. Tietoa haettiin myös manuaalisesti internetistä sekä kirjojen ja tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloista.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin viitekehys, joka kuvaa kouluterveydenhoitajan valmiuksia kohdata masentuneesti oireileva lapsi. Näitä valmiuksia ovat kouluterveydenhoitajan vuorovaikutusvalmiudet, moniammatilliset yhteistyövalmiudet sekä kliiniset valmiudet. Kunkin valmiuden osalta kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin keskeiset osaamisalueet ja keskusteltiin niiden merkityksestä kouluterveydenhoidossa. Kaikkiin valmiuksiin vaikuttavina haasteina tunnistettiin kouluterveydenhoitajan ajallisten resurssien riittämättömyys, sekä tuotiin esille lisäkoulutuksen tarpeet masentuneesti oireilevan lapsen kohtaamisen parantamiseksi. Merkillepantavaa on, että lasten masennusoireet ja niiden tunnistaminen vaativat erityisosaamista, johon tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota kouluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tulosten ja pohdinnan johdosta päädyttiin tekemään jatkotutkimussuosituksia tutkimuksellisten panostusten suuntaamiseksi tulevaisuudessa.
Lasten masennuksen on todettu olevan yleinen, mutta alidiagnosoitu, alihoidettu ja kuolemanvaarallinen häiriö, kasvavan itsemurhariskin vuoksi. Puhuttaessa oppilaiden mielenterveyden ongelmien varhaisesta tunnistamisesta ja niihin puuttumisesta sekä hoidon järjestämisestä perheen ja muiden yhteistyötahojen kanssa, ovat koulut ja kouluterveydenhoitajat keskeisessä asemassa. Jotta kasvaneisiin vaatimuksiin pystyttäisiin vastaamaan laadukkaasti ja vaikuttavasti, tulee terveydenhoitajien toiminnan olla näyttöön perustuvaa.
Opinnäytetyön alussa haettiin teoriatietoa terveydenhoitajan ammatillisesta osaamisesta sekä kouluterveydenhuollon suosituksista että työmenetelmistä. Lisäksi työmme teoreettisessa osuudessa käsiteltiin lasten masennusta, sen eri tyyppejä ja oireita. Tämän jälkeen toteutettiin tiedonhaku tutkimusta varten. Tiedonhaussa käytettiin pääasiassa kahta eri tietokantaa; EBSCOhost Academic Search Elite ja PubMed; joiden kautta saimme koostettua kattavan, monitieteistä tutkimusta hyödyntävän katsauksen. Haku rajattiin vuosina 2006-2016 julkaistuihin suomen- ja englanninkielisiin tutkimuksiin. Tiedonhaku toteutettiin keväällä 2016. Tietoa haettiin myös manuaalisesti internetistä sekä kirjojen ja tutkimusartikkeleiden lähdeluetteloista.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta muodostettiin viitekehys, joka kuvaa kouluterveydenhoitajan valmiuksia kohdata masentuneesti oireileva lapsi. Näitä valmiuksia ovat kouluterveydenhoitajan vuorovaikutusvalmiudet, moniammatilliset yhteistyövalmiudet sekä kliiniset valmiudet. Kunkin valmiuden osalta kirjallisuuskatsauksessa tunnistettiin keskeiset osaamisalueet ja keskusteltiin niiden merkityksestä kouluterveydenhoidossa. Kaikkiin valmiuksiin vaikuttavina haasteina tunnistettiin kouluterveydenhoitajan ajallisten resurssien riittämättömyys, sekä tuotiin esille lisäkoulutuksen tarpeet masentuneesti oireilevan lapsen kohtaamisen parantamiseksi. Merkillepantavaa on, että lasten masennusoireet ja niiden tunnistaminen vaativat erityisosaamista, johon tulee jatkossa kiinnittää enemmän huomiota kouluterveydenhuollossa. Opinnäytetyön tulosten ja pohdinnan johdosta päädyttiin tekemään jatkotutkimussuosituksia tutkimuksellisten panostusten suuntaamiseksi tulevaisuudessa.