Asianajotoiminnan perusarvot
Laine, Jenna (2016)
Laine, Jenna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918079
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee asianajotoiminnan perusarvoja, joita ovat riippumattomuus, lojaalisuus, esteettömyys, luottamuksellisuus ja kunniallisuus. Perusarvot ovat asianajajakunnan yleisesti hyväksymiä arvoja, ja niiden avulla määritetään hyvän asianajajan ideaalityyppi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia asioita asianajajalta edellytetään perusarvojen valossa. Työn tarkoituksena oli kerätä aiheesta tietopaketti, josta olisi hyötyä sekä asianajajalle että asiasta muuten kiinnostuneelle.
Perusarvot on määritelty hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa, mutta niihin liittyviä säännöksiä löytyy myös asianajajalaista. Osa perusarvoja koskevista säännöksistä tulee esiin lainkohtien tarkemmasta tulkinnasta, mutta jotkin on mainittu laissa suoraan.
Riippumaton ja itsenäinen asianajaja on toimeksiantoa hoitaessaan vapaa kaikista sivuvaikutteista, jotka voivat vaikuttaa asiakkaan etuun tai oikeuksiin. Asianajajan tulee olla näitä etuja ja oikeuksia hoitaessaan asiakkaalleen lojaali. Asianajotoimintaa hoitaessaan asianajajan on oltava myös esteetön. Hän ei esimerkiksi voi edustaa samassa asiassa kahta eri asiakasta, joilla on asiassa eri intressit. Asianajaja voi olla esteellinen ottamaan uuden asiakkaan toimeksiannon vastaan, mikäli se rikkoisi asianajajan lojaalisuusvelvollisuutta entistä asiakasta kohtaan. Asianajajan ei myöskään saa ottaa hoitaakseen tehtävää, jos toisessa tehtävässä saadut salassa pidettävät tiedot saattavat haitata asianajajan kykyä valvoa asiakkaansa etua. Tämän lisäksi esteellisyyden voi muodostaa asianajajan taloudellinen tai henkilökohtainen yhteys asiakkaaseen.
Asianajotoimeksiannon perustana on asianajajan ja asiakkaan välinen luottamussuhde. Luottamukseen kuuluu salassapito- ja vaitiolovelvollisuus. Asianajaja on velvollinen pitämään omana tietonaan kaiken, mitä hän asiakassuhteen nojalla on saanut tietää asiakkaastaan. Asianajajan kunniallisuuteen kuuluu se, että hänen on täytettävä hänelle uskotut tehtävät rehellisesti ja esiinnyttävä asiallisesti ja moitteettomasti. Asianajajan on myös vältettävä kaikkea, mikä saattaa alentaa asianajajakunnan arvoa tai vähentää luottamusta asianajajakuntaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millaisia asioita asianajajalta edellytetään perusarvojen valossa. Työn tarkoituksena oli kerätä aiheesta tietopaketti, josta olisi hyötyä sekä asianajajalle että asiasta muuten kiinnostuneelle.
Perusarvot on määritelty hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa, mutta niihin liittyviä säännöksiä löytyy myös asianajajalaista. Osa perusarvoja koskevista säännöksistä tulee esiin lainkohtien tarkemmasta tulkinnasta, mutta jotkin on mainittu laissa suoraan.
Riippumaton ja itsenäinen asianajaja on toimeksiantoa hoitaessaan vapaa kaikista sivuvaikutteista, jotka voivat vaikuttaa asiakkaan etuun tai oikeuksiin. Asianajajan tulee olla näitä etuja ja oikeuksia hoitaessaan asiakkaalleen lojaali. Asianajotoimintaa hoitaessaan asianajajan on oltava myös esteetön. Hän ei esimerkiksi voi edustaa samassa asiassa kahta eri asiakasta, joilla on asiassa eri intressit. Asianajaja voi olla esteellinen ottamaan uuden asiakkaan toimeksiannon vastaan, mikäli se rikkoisi asianajajan lojaalisuusvelvollisuutta entistä asiakasta kohtaan. Asianajajan ei myöskään saa ottaa hoitaakseen tehtävää, jos toisessa tehtävässä saadut salassa pidettävät tiedot saattavat haitata asianajajan kykyä valvoa asiakkaansa etua. Tämän lisäksi esteellisyyden voi muodostaa asianajajan taloudellinen tai henkilökohtainen yhteys asiakkaaseen.
Asianajotoimeksiannon perustana on asianajajan ja asiakkaan välinen luottamussuhde. Luottamukseen kuuluu salassapito- ja vaitiolovelvollisuus. Asianajaja on velvollinen pitämään omana tietonaan kaiken, mitä hän asiakassuhteen nojalla on saanut tietää asiakkaastaan. Asianajajan kunniallisuuteen kuuluu se, että hänen on täytettävä hänelle uskotut tehtävät rehellisesti ja esiinnyttävä asiallisesti ja moitteettomasti. Asianajajan on myös vältettävä kaikkea, mikä saattaa alentaa asianajajakunnan arvoa tai vähentää luottamusta asianajajakuntaan.