Draamakasvatusta ja elämyksiä perinnesatujen avulla varhaiskasvatukseen
Heinonen, Jatta; Laaksonen, Johanna (2016)
Heinonen, Jatta
Laaksonen, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817981
Tiivistelmä
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön. Toimeksiantajanamme oli Touhula Liikuntapäiväkoti Vähäheikkilässä. Aloitimme tehtävän suunnittelun toukokuussa 2016 ja päätimme sen marraskuussa 2016. Toimeksiantajan kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta kehitystehtäväksemme muodostui näytelmiä sisältävä materiaalipaketin kokoaminen, joka sisälsi kuusi perinnesatuihin pohjautuvaa näytelmää. Tavoitteenamme oli lisätä draamakasvatusta päiväkodissa näytelmien avulla.
Kyselimme henkilökunnan mielipidettä näytelmien aiheista kyselylomakkeen avulla. Tiedotimme henkilökunnalle varmistuneiden näytelmien aiheista, joita he pitivät hyvinä. Pyysimme välillä palautetta työntekijöiltä ja johtajalta työstämme ja kehitimme sitä edelleen. Halusimme, että kansio olisi helppokäyttöinen ja sen myötä tavoitteemme draamakasvatuksen lisäämisestä päiväkodissa toteutuisi. Lopuksi pyysimme koko henkilökunnalta palautetta valmiista kansiostamme kyselylomakkeella.
Tuotoksenamme syntyi draamakansio, joka tuki monipuolisesti ja lisäsi päiväkodin henkilökunnan valmiutta käyttää draamatyöskentelyä kasvatustyössään. Kansiomme on tehty käytettäväksi 3-5 vuotiaille lapsille, mutta sitä voi soveltaa ikätason mukaan. Kirjoitimme kansioon käyttöohjeet, jotka ohjeistivat sen käyttämisessä ja tukivat samalla tunnekasvatuksen toteuttamista draamakasvatuksen parissa. Lisäksi laminoimme henkilökunnan toivomuksesta näytelmiin sopivat kuvakortit.
Kyselimme henkilökunnan mielipidettä näytelmien aiheista kyselylomakkeen avulla. Tiedotimme henkilökunnalle varmistuneiden näytelmien aiheista, joita he pitivät hyvinä. Pyysimme välillä palautetta työntekijöiltä ja johtajalta työstämme ja kehitimme sitä edelleen. Halusimme, että kansio olisi helppokäyttöinen ja sen myötä tavoitteemme draamakasvatuksen lisäämisestä päiväkodissa toteutuisi. Lopuksi pyysimme koko henkilökunnalta palautetta valmiista kansiostamme kyselylomakkeella.
Tuotoksenamme syntyi draamakansio, joka tuki monipuolisesti ja lisäsi päiväkodin henkilökunnan valmiutta käyttää draamatyöskentelyä kasvatustyössään. Kansiomme on tehty käytettäväksi 3-5 vuotiaille lapsille, mutta sitä voi soveltaa ikätason mukaan. Kirjoitimme kansioon käyttöohjeet, jotka ohjeistivat sen käyttämisessä ja tukivat samalla tunnekasvatuksen toteuttamista draamakasvatuksen parissa. Lisäksi laminoimme henkilökunnan toivomuksesta näytelmiin sopivat kuvakortit.