’’Kaikkea kehitellään, vaikka paljon on jo saatu aikaan’’ : Työntekijöiden näkemyksiä tamperelaisen päiväkodin liikuntakasvatuksesta
Laitinen, Katariina (2016)
Laitinen, Katariina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten 3–5-vuotiaiden lasten liikunta mahdollistuu päiväkodin sisätiloissa työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin henkilökunnan kehittämisehdotuksia erään tamperelaisen päiväkodin sisätilojen liikuntamahdollisuuksien parantamiseksi.
Yhteistyötahona opinnäytetyössä oli eräs Tampereen kaupungin päiväkoti, jossa tutkimus toteutettiin. Tutkimukseen osallistuivat päiväkodin 14 varhaiskasvattajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2016. Lomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Opinnäytetyö oli pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus, jossa oli kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä avointen kysymysten muodossa. Tutkimuskysymyksinä oli, toteutuvatko varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset päiväkodissa työntekijöiden näkökulmasta, miten liikuntaa hyödynnetään päiväkodin sisätiloissa ja hyödyntävätkö kaikki päiväkodin ryhmät liikuntaa arjen rutiineissa kuten siirtymätilanteissa.
Saatujen tulosten perusteella liikuntakasvatusta toteutetaan sekä ohjatuilla tuokioilla että siirtymätilanteissa. Suurin osa varhaiskasvattajista hyödyntää liikuntaa ryhmänsä siirtymätilanteissa. Kolmas osa varhaiskasvattajista on sitä mieltä, että ohjattua liikuntaa on tarpeeksi, ja osan mielestä ohjattua liikuntaa voisi olla enemmän. Varhaiskasvattajat ovat melko yhtä mieltä varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksiin liittyvien väittämien kanssa. Kehittämisehdotuksina varhaiskasvattajat toivat esiin uusien liikuntavälineiden hankkimisen, paremmat säilytysratkaisut ja uusia ideoita liikunnan toteuttamiseen.
Yhteistyötahona opinnäytetyössä oli eräs Tampereen kaupungin päiväkoti, jossa tutkimus toteutettiin. Tutkimukseen osallistuivat päiväkodin 14 varhaiskasvattajaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella keväällä 2016. Lomakkeessa oli sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Opinnäytetyö oli pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus, jossa oli kvalitatiivisia eli laadullisia piirteitä avointen kysymysten muodossa. Tutkimuskysymyksinä oli, toteutuvatko varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset päiväkodissa työntekijöiden näkökulmasta, miten liikuntaa hyödynnetään päiväkodin sisätiloissa ja hyödyntävätkö kaikki päiväkodin ryhmät liikuntaa arjen rutiineissa kuten siirtymätilanteissa.
Saatujen tulosten perusteella liikuntakasvatusta toteutetaan sekä ohjatuilla tuokioilla että siirtymätilanteissa. Suurin osa varhaiskasvattajista hyödyntää liikuntaa ryhmänsä siirtymätilanteissa. Kolmas osa varhaiskasvattajista on sitä mieltä, että ohjattua liikuntaa on tarpeeksi, ja osan mielestä ohjattua liikuntaa voisi olla enemmän. Varhaiskasvattajat ovat melko yhtä mieltä varhaiskasvatuksen liikunnan suosituksiin liittyvien väittämien kanssa. Kehittämisehdotuksina varhaiskasvattajat toivat esiin uusien liikuntavälineiden hankkimisen, paremmat säilytysratkaisut ja uusia ideoita liikunnan toteuttamiseen.