Diabeetikoiden jalkaongelmia ennaltaehkäisevät palvelut : kehitysehdotuksia Ympyrätalon apteekin toimintaan
Hagman, Heli; Kavonius, Suvi; Uitto, Niina; Uuranen, Tuuli-Kaisla (2016)
Hagman, Heli
Kavonius, Suvi
Uitto, Niina
Uuranen, Tuuli-Kaisla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918089
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Ympyrätalon apteekin diabeetikoille suunnattuja palveluita, joilla voidaan ehkäistä diabeetikoiden jalkaongelmien syntyä. Työn tavoitteena oli koostaa ja tuottaa tietoa sekä kehitysehdotuksia Ympyrätalon apteekin liiketoiminnallisen päätöksenteon tueksi. Työ tehtiin yhteistyössä Ympyrätalon apteekin kanssa.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli monimetodinen. Siihen sisältyi sekä laadullinen että määrällinen osuus. Laadullisin menetelmin analysoitava aineisto kerättiin koostamalla kirjallisuudesta keskeiset tekijät diabeetikon jalkaongelmien ennaltaehkäisyssä ja haastattelemalla Ympyrätalon apteekin henkilökuntaa apteekin nykytilanteen kartoittamiseksi ja henkilökunnan toiveiden ja ideoiden selvittämiseksi. Kirjallisuudesta keskeisiksi teemoiksi nousivat moniammatillinen yhteistyö diabetesasiakkaiden hoidossa, säännöllinen jalkojen tutkiminen ja diabeetikon omahoidonohjaus ja motivointi. Haastattelut toteutettiin näiden teemojen pohjalta, pienissä ryhmissä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen ne analysoitiin teemoittain sisällönanalyysimenetelmällä. Määrällisin menetelmin analysoitava aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin Ympyrätalon apteekin diabetesasiakkaille. Vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselylomakkeen avointen kysymysten tekstivastauksista kirjoitettiin yhteenveto opinnäytetyön tuloksiin.
Haastatteluun osallistui viisi Ympyrätalon apteekin työntekijää. Haastattelun perusteella Ympyrätalon apteekin henkilökunta oli melko tyytyväinen apteekin nykytilanteeseen, eikä ideoita uusien palveluiden kehittämiseksi noussut haastattelun yhteydessä. Haastattelun pohjalta luotiin kyselylomake, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan apteekin diabetesasiakaskuntaa ja apteekin tarjoamien terveyspalveluiden tunnettavuutta. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin myös käyttöhalukkuutta jo olemassa olevia sekä mahdollisia uusia palveluita kohtaan. Kyselylomakkeeseen vastasi 35 Ympyrätalon apteekin asiakasta. Eniten kiinnostusta herättivät diabeetikoille suunnatut terveysaiheiset luennot. Kyselyn perusteella apteekin jalkaterapiapalveluiden tunnettavuutta tulisi myös lisätä.
Opinnäytetyön lopullinen tuotos on tulosten yhteenveto ja siitä johdetut ehdotukset apteekin diabetespalveluiden kehittämiseksi. Kehitysehdotukset perustuvat kirjallisuudesta kerättyyn aineistoon, haastatteluihin ja kyselylomakkeista saatuihin vastauksiin. Opinnäytetyön tulokset ja kehitysehdotukset ovat salaisia ja ne luovutetaan Ympyrätalon apteekin apteekkarille.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa oli monimetodinen. Siihen sisältyi sekä laadullinen että määrällinen osuus. Laadullisin menetelmin analysoitava aineisto kerättiin koostamalla kirjallisuudesta keskeiset tekijät diabeetikon jalkaongelmien ennaltaehkäisyssä ja haastattelemalla Ympyrätalon apteekin henkilökuntaa apteekin nykytilanteen kartoittamiseksi ja henkilökunnan toiveiden ja ideoiden selvittämiseksi. Kirjallisuudesta keskeisiksi teemoiksi nousivat moniammatillinen yhteistyö diabetesasiakkaiden hoidossa, säännöllinen jalkojen tutkiminen ja diabeetikon omahoidonohjaus ja motivointi. Haastattelut toteutettiin näiden teemojen pohjalta, pienissä ryhmissä. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen ne analysoitiin teemoittain sisällönanalyysimenetelmällä. Määrällisin menetelmin analysoitava aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka jaettiin Ympyrätalon apteekin diabetesasiakkaille. Vastaukset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Kyselylomakkeen avointen kysymysten tekstivastauksista kirjoitettiin yhteenveto opinnäytetyön tuloksiin.
Haastatteluun osallistui viisi Ympyrätalon apteekin työntekijää. Haastattelun perusteella Ympyrätalon apteekin henkilökunta oli melko tyytyväinen apteekin nykytilanteeseen, eikä ideoita uusien palveluiden kehittämiseksi noussut haastattelun yhteydessä. Haastattelun pohjalta luotiin kyselylomake, jonka avulla pyrittiin kartoittamaan apteekin diabetesasiakaskuntaa ja apteekin tarjoamien terveyspalveluiden tunnettavuutta. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin myös käyttöhalukkuutta jo olemassa olevia sekä mahdollisia uusia palveluita kohtaan. Kyselylomakkeeseen vastasi 35 Ympyrätalon apteekin asiakasta. Eniten kiinnostusta herättivät diabeetikoille suunnatut terveysaiheiset luennot. Kyselyn perusteella apteekin jalkaterapiapalveluiden tunnettavuutta tulisi myös lisätä.
Opinnäytetyön lopullinen tuotos on tulosten yhteenveto ja siitä johdetut ehdotukset apteekin diabetespalveluiden kehittämiseksi. Kehitysehdotukset perustuvat kirjallisuudesta kerättyyn aineistoon, haastatteluihin ja kyselylomakkeista saatuihin vastauksiin. Opinnäytetyön tulokset ja kehitysehdotukset ovat salaisia ja ne luovutetaan Ympyrätalon apteekin apteekkarille.