Viestintäsuunnitelma Pohjois-Suomen suurimmalle uimaseuralle
Hyvönen, Elina (2016)
Hyvönen, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918187
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on laatia oululaiselle 110-vuotiaalle uimaseuralle Oulun Uinti 1906 ry:lle viestintäsuunnitelma. Seuralle ei ole aikaisemmin vastaavanlaista suunnitelmaa tehty ja vies-tinnässä on havaittu kehittämisen kohteita. Toimeksiantajan toiveen mukaan päädyttiin suunnitel-massa keskittymään erityisesti seuran jäsenille ja osa-aikaisille valmentajille viestimiseen. Myös tiedonkeruumenetelmien avulla saadut tulokset osoittivat kehittämisen paikan olevan sisäisessä viestinnässä. Opinnäytetyön tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää seuran kokonaisvaltaista viestintää. Sisäisessä viestinnässä tavoitteena on supistaa käytössä olevia kanavia, korostaa lä-pinäkyvyyttä, selkeyttää viestinnän hierarkiaa ja panostaa tarkempaan kohdennukseen. Viestintä-suunnitelma laadittiin yhdessä seuran urheilutoimenjohtajan sekä muutamien työntekijöiden ja jä-senten kanssa.
Teoriaosuus koostuu toimiala esittelystä, viestinnän nykytilan kartoittamisesta, viestinnän suunnit-telusta rekisteröidyssä yhdistyksessä, ulkoisen ja sisäisen viestinnän tasoista sekä digitaalisesta viestinnästä. Teoriaperusta luo pohjaa viestintäsuunnitelmassa hyödynnetyille ratkaisuille. Opin-näytetyö on menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuloksena kehitetään käytännön toimintoja. Tiedonkeruumenetelmiksi valittiin havainnointi, avainhenkilön haastattelu, verkkokysely ja työpajatoiminta. Havainnoimalla kartoitettiin yhdistyksen ulkoisen viestinnän ratkaisuja. Verkko-kyselyn avulla luotiin kattava nykytilan määritys seuran ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä sekä työyhteisöviestinnästä eri kohderyhmien näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotteena laaditussa viestintäsuunnitelmassa kehotetaan seuraa selkeyttämään viestinnän organisointia, kohdentamaan viestintää tarkemmin sekä korostamaan läpinäkyvyyttä ja seuran arvoja. Viestintäsuunnitelma etenee kohderyhmäkohtaisesti, mikä auttaa toteuttamaan koh-dennetumpaa viestintää. Seuran toiminnan kehitystä ajatellen, seuran tulee sitoutua noudattamaan viestintäsuunnitelmaa ja seurata viestintäsuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen toimivuutta erilai-silla välineillä.
Teoriaosuus koostuu toimiala esittelystä, viestinnän nykytilan kartoittamisesta, viestinnän suunnit-telusta rekisteröidyssä yhdistyksessä, ulkoisen ja sisäisen viestinnän tasoista sekä digitaalisesta viestinnästä. Teoriaperusta luo pohjaa viestintäsuunnitelmassa hyödynnetyille ratkaisuille. Opin-näytetyö on menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuloksena kehitetään käytännön toimintoja. Tiedonkeruumenetelmiksi valittiin havainnointi, avainhenkilön haastattelu, verkkokysely ja työpajatoiminta. Havainnoimalla kartoitettiin yhdistyksen ulkoisen viestinnän ratkaisuja. Verkko-kyselyn avulla luotiin kattava nykytilan määritys seuran ulkoisesta ja sisäisestä viestinnästä sekä työyhteisöviestinnästä eri kohderyhmien näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotteena laaditussa viestintäsuunnitelmassa kehotetaan seuraa selkeyttämään viestinnän organisointia, kohdentamaan viestintää tarkemmin sekä korostamaan läpinäkyvyyttä ja seuran arvoja. Viestintäsuunnitelma etenee kohderyhmäkohtaisesti, mikä auttaa toteuttamaan koh-dennetumpaa viestintää. Seuran toiminnan kehitystä ajatellen, seuran tulee sitoutua noudattamaan viestintäsuunnitelmaa ja seurata viestintäsuunnitelmassa esitettyjen ratkaisujen toimivuutta erilai-silla välineillä.