Voimalaitoksen polttoainevastaanoton toiminnan tarkastelu
Lehtola, Tomi (2016)
Lehtola, Tomi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018297
Tiivistelmä
Työ on tehty Vapo Oy Haapaveden voimalaitoksen tarpeesta parantaa polttoainevastaanoton toimintaa. Vastaanotossa on kolme kolapurkainlinjaa, joista syötetään erilaatuisia polttoaineita, pääasiassa turvetta ja puuta tietyllä suhteella. Purkainlinjoja käytetään hydraulitoimisella säppikäytöllä. Aika ajoin linjat jumittuvat paikoilleen ja niitä pitää kuormaajalla keventää, mikä muuttaa polttoaineen seossuhteita. Laitos on siirtynyt hiljattain etävalvottavaksi eikä henkilökuntaa ole aina paikalla korjaamassa häiriötilanteita. Pidempiaikainen häiriö heikentää laitoksen toimintaa. Työssä selvitetään vastaanoton ja hydraulisten toimilaitteiden kapasiteettia, mitoitusta ja toimintaa.
Työssä etsittiin polttoainesyötön toimivuutta parantavia asioita sekä selvitettiin vastaanoton kapasiteetin rajoja ja mahdollisia energiansäästöjä. Työ tehtiin kellottamalla vastaanoton toiminta-aikoja eri ohjausparametreilla. Näistä laskettiin polttoaineen syöttömäärät työliikkeille. Laitetoimittajan dokumenteista selvitettiin toimilaitteiden tiedot ja suunnittelun lähtökohdat. Lähtötietoja verrattiin mittaamalla ja laskemalla saatuihin tuloksiin.
Työssä selvisi, että vastaanoton nykyhetken tilannetta vastaava kuormitustaso on korkeampi kuin alun perin on ajateltu. Tämä selittää linjojen ajoittaisen jumiutumisen. Purkainlinjoille saatiin määritettyä kapasiteetit eri ohjausparametreille sekä kuormansiirtokyky. Toimilaitteille saatiin määritettyä todellisuutta vastaavat toimiarvot. Mittaamalla todennettuja tietoja voidaan käyttää ohjausparametrien uudelleen skaalauksessa sekä mahdollisesti korvattavien laitteiden mitoituksessa ja valinnassa.
Työssä etsittiin polttoainesyötön toimivuutta parantavia asioita sekä selvitettiin vastaanoton kapasiteetin rajoja ja mahdollisia energiansäästöjä. Työ tehtiin kellottamalla vastaanoton toiminta-aikoja eri ohjausparametreilla. Näistä laskettiin polttoaineen syöttömäärät työliikkeille. Laitetoimittajan dokumenteista selvitettiin toimilaitteiden tiedot ja suunnittelun lähtökohdat. Lähtötietoja verrattiin mittaamalla ja laskemalla saatuihin tuloksiin.
Työssä selvisi, että vastaanoton nykyhetken tilannetta vastaava kuormitustaso on korkeampi kuin alun perin on ajateltu. Tämä selittää linjojen ajoittaisen jumiutumisen. Purkainlinjoille saatiin määritettyä kapasiteetit eri ohjausparametreille sekä kuormansiirtokyky. Toimilaitteille saatiin määritettyä todellisuutta vastaavat toimiarvot. Mittaamalla todennettuja tietoja voidaan käyttää ohjausparametrien uudelleen skaalauksessa sekä mahdollisesti korvattavien laitteiden mitoituksessa ja valinnassa.