Tiedonkeruu linja-auton CAN-väylästä
Hyyrynen, Jisvi (2006)
Hyyrynen, Jisvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä perehdytään CAN-väylätekniikkaan ja haluttujen tietojen keräämiseen linja-auton väylästä. Työssä tutustutaan CAN-väylässä kulkevien viestisanomien kehysrakenteisiin, johtokoodaukseen sekä väylän rakenteeseen, ominaisuuksiin ja standardeihin. Käytännössä tutkitaan väylässä kulkevia sanomia ja tiedonkeruuta väylästä.; CAN-väylä mahdollistaa tietotekniikan laajan käyttöönoton auton toimintojen ohjauksessa. Väylätekniikka tekee sähköjärjestelmästä yksinkertaisemman ja helpomman rakentaa, koska tilaa vieviä kilometrien mittaisia johdotuksia ei enää tarvita. Tietokoneohjatun sähköjärjestelmän toiminnassa on tärkeää hajautettujen järjestelmien reaaliaikaisen tiedon saaminen ajoneuvon toimintoja ohjaaville ohjausyksiköille. Virheen havainnointiin käytetään eri menetelmiä ja tärkeimpien viestien kulku on taattu kaikissa tilanteissa. Standardi ISO 11898 määrittelee CAN-protokollalle kaksi kerrosta (OSI-mallin siirtoyhteys kerros ja fyysinen kerros), mikä tekee verkosta yksinkertaisen mutta rajoittaa toisaalta sen ominaisuuksia.; Väylä rakentuu suojatusta tai suojaamattomasta kierretystä parista, joka päätetään aina väyläkaapelin päässä terminointivastuksella. Vastus voi sijaita myös väylän päässä olevan ohjainlaitteen sisällä. Väylään on kytketty rinnan ohjausyksiköitä ja keskustietokone. CAN-väylä on differentiaalinen, eli viestintä tapahtuu kahden johtimen välisellä jännite-erolla. Jokaisella ohjausyksiköllä on järjestelmässä paikkansa ja ohjelmassa määritellyt tehtävät. CAN-väylä järjestelmän käyttö lisää mahdollisuuksia automatisoida ajoneuvon toimintoja ja mahdollistaa myös entistä vapaamman sähkösuunnittelun.; Käytännön osuudessa tutkitaan Kabus TC-6Z3/7300 -linja-auton Cummins ISBe 275 30 moottorin CAN-väylän liikennettä. Moottorin ja sähköjärjestelmän välinen tiedonsiirto on J1939 standardin mukainen ja liikennöi 250 kbit/s nopeudella. Työssä selvitetään tärkeiden sanomien tunnisteet ja datasisällöt tulevaa tiedonkeruuyksikköä varten sekä mahdollisuuksia hyödyntää väylän tarjoamia tietoja.; Standardoinnin, luotettavuuden ja laajan piirituen ansiosta tekniikkaa on sovellettu myös monilla muilla aloilla, mikä takaa tekniikan kehittämisen ja käytön myös tulevaisuudessa.