"Ne pitää kysyä. Kyllä ne sitten tulee." : Luottamushenkilöiden rekrytointi Hämeen Partiopiirissä
Nieminen, Heidi (2016)
Nieminen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112918022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vapaaehtoisten rekrytointia pitkäaikaista sitoutumista edellyttäviin tehtäviin. Yhtenä tavoitteena oli kehittää rekrytointia niin, että vapaaehtoiset hakeutuisivat aiempaa enemmän itse tehtäviin henkilökohtaisen mukaan pyytämisen sijaan. Tilaaja ei kuitenkaan esittänyt tarkkaa toivetta tuotoksen muodosta.
Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeen Partiopiiri ry, yksi Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry:n kymmenestä piiristä. Piirin tehtävä on tukea lippukuntia, eli partion paikallisyhdistyksiä. Opinnäytetyössä keskityttiin Hämeen Partiopiirin toimintaa järjestävien luottamushenkilöiden rekrytointiin, sillä he ovat piiritoiminnan kannalta välttämättömiä. Rekrytointi koettiin piirissä tehottomana, ja tulevan organisaatiomuutoksen vuoksi luottamushenkilöiden tarve oli lisääntymässä. Opinnäytetyö lisää partion, merkittävän nuorisojärjestön, näkökulmaa vapaaehtoisten rekrytoinnista.
Pitkäaikaista sitoutumista edellyttäviin tehtäviin on nykyään aiempaa vaikeampi rekrytoida vapaaehtoisia. Rekrytointi edellyttääkin entistä enemmän panostusta ja kiinnostavuutta vapaaehtoistoimintaa järjestäviltä tahoilta. Onnistuneen rekrytoinnin prosessiin kuuluu niin hyvin suunniteltu ja markkinoitu vapaaehtoistehtävä kuin uuden vapaaehtoisen perehdyttäminen ja kouluttaminen. Myös vapaaehtoisen motivaation tunnistaminen on erittäin tärkeää. Henkilökohtainen mukaan pyytäminen on tutkimusten mukaan tehokkain vapaaehtoisten rekrytoinnin tapa.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin kartoittavaa kyselyä, aihetta syventäviä teemahaastatteluita sekä ideointia varten benchmarkingia. Kysely toteutettiin sähköisenä Hämeen Partiopiirin luottamushenkilöille huhti-toukokuussa 2016. Piirin toiminnanalaryhmien ja –jaostojen puheenjohtajien haastattelut toteutettiin heinä- ja syyskuussa 2016. Benchmarkingin kohteena oli Suomen Partiolaiset ry:n Roihu2016-suurleirin sähköinen rekrytointityökalu Pestikehitin.
Tutkimustyön tulokset osoittavat, että Hämeen Partiopiirin luottamushenkilöt rekrytoidaan useimmiten henkilökohtaisen kontaktin avulla. Piirin tapauksessa henkilökohtainen kontakti on myös tärkein tiedotuskanava avoimista tehtävistä kerrottaessa. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että piirin nykyiset rekrytointikanavat mielletään toimimattomina. Tuloksista ilmenee piirin kannalta iso ongelma: lippukunnat kokevat piirin etäisenä. Lippukunnissa toimivat partiolaiset eivät siis miellä piirin luottamushenkilötehtäviä itselleen luontevina vaihtoehtoina jatkaa partiouraa. Tutkimus osoittaa, että piirissä toimivien partiolaisten motivaatiot ovat hyvin samankaltaiset kuin muidenkin partiolaisten. Kehittämistyön tuloksena Hämeen Partiopiirille esitettiin yksityiskohtaisia kehittämisehdotuksia henkilökohtaisen rekrytoinnin sekä eri viestintäkanavien kehittämiseksi. Lisäksi rekrytoinnin avuksi kehitettiin ”Onnistuneen rekrytoinnin peli”. Työn tuloksia voivat hyödyntää Hämeen Partiopiirin lisäksi muutkin partiopiirit. Myös muut laajasti vapaaehtoisten työpanokseen luottavat yhdistykset ja järjestöt voivat hyötyä tuloksista kehittäessään omaa rekrytointiaan.
Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeen Partiopiiri ry, yksi Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry:n kymmenestä piiristä. Piirin tehtävä on tukea lippukuntia, eli partion paikallisyhdistyksiä. Opinnäytetyössä keskityttiin Hämeen Partiopiirin toimintaa järjestävien luottamushenkilöiden rekrytointiin, sillä he ovat piiritoiminnan kannalta välttämättömiä. Rekrytointi koettiin piirissä tehottomana, ja tulevan organisaatiomuutoksen vuoksi luottamushenkilöiden tarve oli lisääntymässä. Opinnäytetyö lisää partion, merkittävän nuorisojärjestön, näkökulmaa vapaaehtoisten rekrytoinnista.
Pitkäaikaista sitoutumista edellyttäviin tehtäviin on nykyään aiempaa vaikeampi rekrytoida vapaaehtoisia. Rekrytointi edellyttääkin entistä enemmän panostusta ja kiinnostavuutta vapaaehtoistoimintaa järjestäviltä tahoilta. Onnistuneen rekrytoinnin prosessiin kuuluu niin hyvin suunniteltu ja markkinoitu vapaaehtoistehtävä kuin uuden vapaaehtoisen perehdyttäminen ja kouluttaminen. Myös vapaaehtoisen motivaation tunnistaminen on erittäin tärkeää. Henkilökohtainen mukaan pyytäminen on tutkimusten mukaan tehokkain vapaaehtoisten rekrytoinnin tapa.
Kehittämistyössä tutkimusmenetelminä käytettiin kartoittavaa kyselyä, aihetta syventäviä teemahaastatteluita sekä ideointia varten benchmarkingia. Kysely toteutettiin sähköisenä Hämeen Partiopiirin luottamushenkilöille huhti-toukokuussa 2016. Piirin toiminnanalaryhmien ja –jaostojen puheenjohtajien haastattelut toteutettiin heinä- ja syyskuussa 2016. Benchmarkingin kohteena oli Suomen Partiolaiset ry:n Roihu2016-suurleirin sähköinen rekrytointityökalu Pestikehitin.
Tutkimustyön tulokset osoittavat, että Hämeen Partiopiirin luottamushenkilöt rekrytoidaan useimmiten henkilökohtaisen kontaktin avulla. Piirin tapauksessa henkilökohtainen kontakti on myös tärkein tiedotuskanava avoimista tehtävistä kerrottaessa. Tähän vaikuttaa osaltaan se, että piirin nykyiset rekrytointikanavat mielletään toimimattomina. Tuloksista ilmenee piirin kannalta iso ongelma: lippukunnat kokevat piirin etäisenä. Lippukunnissa toimivat partiolaiset eivät siis miellä piirin luottamushenkilötehtäviä itselleen luontevina vaihtoehtoina jatkaa partiouraa. Tutkimus osoittaa, että piirissä toimivien partiolaisten motivaatiot ovat hyvin samankaltaiset kuin muidenkin partiolaisten. Kehittämistyön tuloksena Hämeen Partiopiirille esitettiin yksityiskohtaisia kehittämisehdotuksia henkilökohtaisen rekrytoinnin sekä eri viestintäkanavien kehittämiseksi. Lisäksi rekrytoinnin avuksi kehitettiin ”Onnistuneen rekrytoinnin peli”. Työn tuloksia voivat hyödyntää Hämeen Partiopiirin lisäksi muutkin partiopiirit. Myös muut laajasti vapaaehtoisten työpanokseen luottavat yhdistykset ja järjestöt voivat hyötyä tuloksista kehittäessään omaa rekrytointiaan.