Euroopan pakolaiskriisin vaikutus suomalaisten matkustusmotivaatioon Kreikan matkailuun
Pursiainen, Aino (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018449
Tiivistelmä
Euroopan nykyinen pakolaiskriisi on suurin humanitaarinen kriisi Euroopassa sitten toisen maailmansodan. Vuosien 2014 ja 2015 aikana 1,2 miljoonaa pakolaista saapui pääosin Välimeren kautta Eurooppaan turvapaikan toivossa. Erityisesti Kreikka, Italia ja Espanja vastaanottavat tuhansittain turvapaikanhakijoita päivässä. Euroopan Unionin mukaan kolmen miljoonan pakolaisen odotetaan vielä saapuvan Eurooppaan vuoteen 2018 mennessä.
ToolBox-travelille toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää onko Euroopan pakolaiskriisillä ollut vaikutusta suomalaisten matkustusmotivaatioon Kreikan matkailua kohtaan. Opinnäytetyön avulla on myös tarkoitus tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat yksilön matkustusmotivaatioon. Työn tekemisen ajankohta oli vuoden 2016 heinäkuusta marraskuuhun.
Tietoperusta koostuu kolmesta eri pääaiheesta. Matkustamisen motivaatiotekijöissä tutkitaan yksilön matkailumotivaatiota, matkakohteen imagoa sekä matkakohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Euroopan pakolaiskriisiä koskevassa pääaiheessa keskitytään Euroopan pakolaiskriisin syntyyn ja siihen, miten se vaikuttaa Eurooppaan ja erityisesti Kreikkaan. Viimeinen pääaihe on Kreikan matkailu, jossa keskitytään yleisesti Kreikan matkailuun ja suomalaisten matkailuun Kreikkaan.
Opinnäytetyötä varten tehty kysely suoritettiin lokakuussa 2016 sähköisenä kyselynä Webropolsurveysin kautta. Vastauksia kertyi 70 kappaletta. Kysely osoittaa, että Euroopan pakolaiskriisi näkyy suomalaisten matkustusmotivaatioon verrattain pienenä. Silti 40 prosenttia vastaajista myöntää välttävänsä Kreikassa matkakohteita, missä tiedetään olevan paljon pakolaisia. Kyselyssä 25 vastaajan mukaan Euroopan pakolaiskriisillä on ollut hieman tai jonkin verran vaikutusta heidän Kreikan matkustussuunnitelmiinsa.
Matkustusmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousivat raha ja yksilön tarve irtautua arkielämästä. Kyselyyn vastanneista suurin osa oli 18-30-vuotiaita, jolloin rahan merkitys saattaa näyttäytyä suurempana kuin esimerkiksi eläkeläisillä. Raha on joka tapauksessa ulkopuolinen tekijä kun taas yksilön tarve irtautua arkielämästä on sisäinen tarve. Matkakohteen imagoon vaikuttavat kyselyn mukaan eniten ystävien ja tuttavien kokemukset matkakohteesta sekä sosiaalinen media. Nämä tekijät ovat osa matkakohteen luonnollista imagoa, eli niitä joihin itse matkakohde ei pysty vaikuttamaan.
Nykyinen Euroopan pakolaiskriisi on aiheena niin ajankohtainen, että lisätutkimuksia tehdään varmasti tulevaisuudessa. Tällä hetkellä suomalaisten huoli pakolaismääristä Etelä- Euroopassa on vielä maltillinen mutta tietoinen. Tulevaisuudessa on kiinnostava nähdä, välttävätkö myös suomalaiset tiettyjä Etelä-Euroopan matkakohteita. Itä-Kreikan saaret Lesbos, Samos ja Kos ovat jo menettäneet keskimäärin 35 prosenttia kansainvälisistä matkavarauksistaan Euroopan pakolaiskriisin takia.
ToolBox-travelille toimeksiantona tehdyn opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää onko Euroopan pakolaiskriisillä ollut vaikutusta suomalaisten matkustusmotivaatioon Kreikan matkailua kohtaan. Opinnäytetyön avulla on myös tarkoitus tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat yksilön matkustusmotivaatioon. Työn tekemisen ajankohta oli vuoden 2016 heinäkuusta marraskuuhun.
Tietoperusta koostuu kolmesta eri pääaiheesta. Matkustamisen motivaatiotekijöissä tutkitaan yksilön matkailumotivaatiota, matkakohteen imagoa sekä matkakohteen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Euroopan pakolaiskriisiä koskevassa pääaiheessa keskitytään Euroopan pakolaiskriisin syntyyn ja siihen, miten se vaikuttaa Eurooppaan ja erityisesti Kreikkaan. Viimeinen pääaihe on Kreikan matkailu, jossa keskitytään yleisesti Kreikan matkailuun ja suomalaisten matkailuun Kreikkaan.
Opinnäytetyötä varten tehty kysely suoritettiin lokakuussa 2016 sähköisenä kyselynä Webropolsurveysin kautta. Vastauksia kertyi 70 kappaletta. Kysely osoittaa, että Euroopan pakolaiskriisi näkyy suomalaisten matkustusmotivaatioon verrattain pienenä. Silti 40 prosenttia vastaajista myöntää välttävänsä Kreikassa matkakohteita, missä tiedetään olevan paljon pakolaisia. Kyselyssä 25 vastaajan mukaan Euroopan pakolaiskriisillä on ollut hieman tai jonkin verran vaikutusta heidän Kreikan matkustussuunnitelmiinsa.
Matkustusmotivaatioon vaikuttavista tekijöistä tärkeimmiksi nousivat raha ja yksilön tarve irtautua arkielämästä. Kyselyyn vastanneista suurin osa oli 18-30-vuotiaita, jolloin rahan merkitys saattaa näyttäytyä suurempana kuin esimerkiksi eläkeläisillä. Raha on joka tapauksessa ulkopuolinen tekijä kun taas yksilön tarve irtautua arkielämästä on sisäinen tarve. Matkakohteen imagoon vaikuttavat kyselyn mukaan eniten ystävien ja tuttavien kokemukset matkakohteesta sekä sosiaalinen media. Nämä tekijät ovat osa matkakohteen luonnollista imagoa, eli niitä joihin itse matkakohde ei pysty vaikuttamaan.
Nykyinen Euroopan pakolaiskriisi on aiheena niin ajankohtainen, että lisätutkimuksia tehdään varmasti tulevaisuudessa. Tällä hetkellä suomalaisten huoli pakolaismääristä Etelä- Euroopassa on vielä maltillinen mutta tietoinen. Tulevaisuudessa on kiinnostava nähdä, välttävätkö myös suomalaiset tiettyjä Etelä-Euroopan matkakohteita. Itä-Kreikan saaret Lesbos, Samos ja Kos ovat jo menettäneet keskimäärin 35 prosenttia kansainvälisistä matkavarauksistaan Euroopan pakolaiskriisin takia.