Käytettävyys edellä mobiilisovelluskehitykseen : "Keep it simple, stupid!"
Niemelä, Riikka (2016)
Niemelä, Riikka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118590
Tiivistelmä
Internetin selaaminen on nykyään yleisempää mobiililaitteilla kuin perinteisillä tietokoneilla. Tästä syystä kaiken verkkosisällön täytyy olla käyttökelpoista mobiililaitteilla. Tähän tarpeeseen on 2010-luvulla kehitetty responsiivinen verkkosuunnittelu, joka mahdollistaa verkkosisällön automaattisen mukautumisen käyttäjän laitteeseen. Mobiilikäytön lisääntyessä toinen alaa valtaava muutos on mobiilisovellusten suosio. Mobiililaitteiden internet-yhteyttä käytetään paikoin jo enemmän mobiilisovellusten kautta tehtäviin toimiin kuin varsinaiseen selainpohjaiseen verkkoselaamiseen.
Nämä kaksi merkittävää muutosta ihmisten käyttäytymisessä ovat lisänneet mobiilisovellusten kehitystä ja palveluyrityksille hyvä mobiilisovellus on kilpailuetu. Asiakkaat ja sovellusten käyttäjät ovat entistä kärsimättömämpiä, eivätkä palaa uudestaan palveluun, josta saavat huonon käyttökokemuksen. Vaikka yrityksen verkkosivusto olisi mobiilioptimoitu, varsinaisella mobiilisovelluksella voidaan syventää asiakassuhdetta, koska mobiilisovellus mahdollistaa pääsyn lähemmäs asiakasta; kuvakkeena tämän mobiililaitteen näytölle.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään laadullisen case-tutkimuksen kautta teknistä taustaa responsiiviselle suunnittelulle sekä mobiilisovellusten toteutustavoille. Työn tarkoituksena on toimia pohjana Matkahuollon Matkapalveluiden mobiilisovelluksen kehittämisprojektille, jossa halutaan panostaa sovelluksen erinomaiseen käytettävyyteen. Työn pääpaino on kilpailevien mobiilisovellusten benchmarkingissa ja kehitettävän sovelluksen käytettävyystestaussuunnitelman luonnissa.
Työssä todetaan, että vaikka yrityksellä olisi mobiilioptimoidut verkkosivut, erillisen mobiilisovelluksen kehittäminen on silti kannattavaa, kunhan kehitystyö tehdään oikein. Asiakkaan todelliseen tarpeeseen vastaaminen, hyvä käytettävyys ja oikeanlainen palvelumuotoilu ovat avainasemassa, kun asiakkaat halutaan sitouttaa uuden palvelun käyttäjiksi. Mobiilisovelluksen käytettävyystestaus on aloitettava jo hyvin aikaisessa vaiheessa sovellusta kehitettäessä, jotta tähän tavoitteeseen päästään ja lopulliseen toteutukseen jouduttaisiin tekemään mahdollisimman vähän muutoksia. Tämän työn tuloksena syntyvää käytettävyystestaussuunnitelmaa tullaan hyödyntämään Matkahuollolle tehtävän mobiilisovelluksen testaamisessa.
Nämä kaksi merkittävää muutosta ihmisten käyttäytymisessä ovat lisänneet mobiilisovellusten kehitystä ja palveluyrityksille hyvä mobiilisovellus on kilpailuetu. Asiakkaat ja sovellusten käyttäjät ovat entistä kärsimättömämpiä, eivätkä palaa uudestaan palveluun, josta saavat huonon käyttökokemuksen. Vaikka yrityksen verkkosivusto olisi mobiilioptimoitu, varsinaisella mobiilisovelluksella voidaan syventää asiakassuhdetta, koska mobiilisovellus mahdollistaa pääsyn lähemmäs asiakasta; kuvakkeena tämän mobiililaitteen näytölle.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään laadullisen case-tutkimuksen kautta teknistä taustaa responsiiviselle suunnittelulle sekä mobiilisovellusten toteutustavoille. Työn tarkoituksena on toimia pohjana Matkahuollon Matkapalveluiden mobiilisovelluksen kehittämisprojektille, jossa halutaan panostaa sovelluksen erinomaiseen käytettävyyteen. Työn pääpaino on kilpailevien mobiilisovellusten benchmarkingissa ja kehitettävän sovelluksen käytettävyystestaussuunnitelman luonnissa.
Työssä todetaan, että vaikka yrityksellä olisi mobiilioptimoidut verkkosivut, erillisen mobiilisovelluksen kehittäminen on silti kannattavaa, kunhan kehitystyö tehdään oikein. Asiakkaan todelliseen tarpeeseen vastaaminen, hyvä käytettävyys ja oikeanlainen palvelumuotoilu ovat avainasemassa, kun asiakkaat halutaan sitouttaa uuden palvelun käyttäjiksi. Mobiilisovelluksen käytettävyystestaus on aloitettava jo hyvin aikaisessa vaiheessa sovellusta kehitettäessä, jotta tähän tavoitteeseen päästään ja lopulliseen toteutukseen jouduttaisiin tekemään mahdollisimman vähän muutoksia. Tämän työn tuloksena syntyvää käytettävyystestaussuunnitelmaa tullaan hyödyntämään Matkahuollolle tehtävän mobiilisovelluksen testaamisessa.