Inbound-markkinoinnin opas pienille B2B-asiantuntijayrityksille
Halonen, Tuija (2016)
Halonen, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118611
Tiivistelmä
Digitalisaatio on muuttanut asiakkaiden ostokäyttäytymistä, minkä vuoksi myös markkinoinnin on muututtava. Asiakaslähtöinen inbound-markkinointi on vetovoimainen vaihtoehto perinteiselle yksisuuntaiselle markkinoinnille, jonka teho on laskussa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa opas, joka auttaa pieniä suomalaisia B2B-asiantuntijayrityksiä suunnittelemaan ja toteuttamaan toimivaa ja kustannustehokasta inbound-markkinointia.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta oppaaseen kerättiin tietoa siitä, mitkä inbound-markkinoinnin kanavat, keinot ja työkalut soveltuvat parhaiten pienille B2B-asiantuntijayrityksille, ja miten niitä kannattaa käyttää liidien hankkimiseen ja hoivaamiseen kohti ostopäätöstä, asiakkaiden sitouttamiseen sekä markkinoinnin jatkuvaan kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-lähteitä, jotka käsittelevät outbound-markkinointia, ostokäyttäytymisen muutosta, inbound-markkinointia, sisältömarkkinointia, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa, hakukonemarkkinointia sekä markkinoinnin tehokkuuden mittaamista ja analysointia. Lisälähteinä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, joiden tavoitteena oli saada konkreettisia vinkkejä pienten B2B-asiantuntijayritysten inbound-markkinointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas inbound-markkinointia aloittaville pienille B2B-asiantuntijayrityksille. Oppaan ohjeissa korostuivat huolellisen suunnittelun, asiakaslähtöisen sisällön säännöllisen tuotannon ja monikanavaisen jakelun, sisältöjen löydettävyyden varmistamisen, vuorovaikutuksen luomisen sekä tulosten jatkuvan mittaamisen ja optimoinnin merkitys inbound-markkinoinnin onnistumiselle.
Johtopäätöksissä todettiin, että pitkäjänteinen suunnittelu, asiakasymmärrys, oman alan vahva asiantuntemus ja markkinoinnin jatkuva kehittäminen mittaustulosten analysoinnin perusteella antavat pienille B2B-asiantuntijayrityksille hyvät edellytykset menestyksekkääseen inbound-markkinointiin.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta oppaaseen kerättiin tietoa siitä, mitkä inbound-markkinoinnin kanavat, keinot ja työkalut soveltuvat parhaiten pienille B2B-asiantuntijayrityksille, ja miten niitä kannattaa käyttää liidien hankkimiseen ja hoivaamiseen kohti ostopäätöstä, asiakkaiden sitouttamiseen sekä markkinoinnin jatkuvaan kehittämiseen. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta ja internet-lähteitä, jotka käsittelevät outbound-markkinointia, ostokäyttäytymisen muutosta, inbound-markkinointia, sisältömarkkinointia, sosiaalisen median hyödyntämistä markkinoinnissa, hakukonemarkkinointia sekä markkinoinnin tehokkuuden mittaamista ja analysointia. Lisälähteinä käytettiin asiantuntijahaastatteluja, joiden tavoitteena oli saada konkreettisia vinkkejä pienten B2B-asiantuntijayritysten inbound-markkinointiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännönläheinen opas inbound-markkinointia aloittaville pienille B2B-asiantuntijayrityksille. Oppaan ohjeissa korostuivat huolellisen suunnittelun, asiakaslähtöisen sisällön säännöllisen tuotannon ja monikanavaisen jakelun, sisältöjen löydettävyyden varmistamisen, vuorovaikutuksen luomisen sekä tulosten jatkuvan mittaamisen ja optimoinnin merkitys inbound-markkinoinnin onnistumiselle.
Johtopäätöksissä todettiin, että pitkäjänteinen suunnittelu, asiakasymmärrys, oman alan vahva asiantuntemus ja markkinoinnin jatkuva kehittäminen mittaustulosten analysoinnin perusteella antavat pienille B2B-asiantuntijayrityksille hyvät edellytykset menestyksekkääseen inbound-markkinointiin.