Muistipalatsin proseduraalinen luonti
Ranta-aho, Ville-Pekka (2016)
Ranta-aho, Ville-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218704
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena on muistin parantaminen. Aihe on ajankohtainen tiedon määrän kasvaessa jatkuvasti.
Työssä esitellään muistipalatsi-niminen muististrategia ja prototyyppi ohjelmasta, jota voidaan hyödyntää muististrategiaa käyttäessä. Ohjelma luo proseduraalisesti asuntoja, joissa muistaja voi liikkua FPS-pelin tavoin. Asuntojen pohjapiirustukset ovat satunnaisesti luotuja, joten käyttäjän ei tarvitse suunnitella asuntoja.
Työ on jaettu neljään lukuun. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan muististrategian hyödyntämisestä, sen historiasta sekä siitä, kuinka se keksittiin ja minkälaisia versioita muististrategiasta aikojen saatossa on ollut. Seuraava luku selostaa, kuinka aivot mahdollistavat muististrategian käytön ja käy läpi tutkimuksia, jotka todistavat muististrategian hyödyllisyyttä. Kolmannessa luvussa esitellään proseduraalista sisällöntuotantoa. Viimeisessä luvussa käydään läpi prototyyppiä, joka ohjelmoitiin insinöörityön aikana ja prototyypin parannusehdotukset.
Työn aikana saatiin luotua käytettävä prototyyppi. Prototyyppi luo kalusteettomia huoneistoja. Seuraavat tehtävät ovat kalustusalgoritmin toteuttaminen ja mahdollisuus muokata huoneiston ominaisuuksia kehitysympäristöstä. Nyt muutokset huoneistoon tehdään lähdekoodia muokkaamalla. Työ olisi voitu suorittaa taloudellisemmin suunnittelemalla työn vaiheet tarkemmin.
Työssä esitellään muistipalatsi-niminen muististrategia ja prototyyppi ohjelmasta, jota voidaan hyödyntää muististrategiaa käyttäessä. Ohjelma luo proseduraalisesti asuntoja, joissa muistaja voi liikkua FPS-pelin tavoin. Asuntojen pohjapiirustukset ovat satunnaisesti luotuja, joten käyttäjän ei tarvitse suunnitella asuntoja.
Työ on jaettu neljään lukuun. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan muististrategian hyödyntämisestä, sen historiasta sekä siitä, kuinka se keksittiin ja minkälaisia versioita muististrategiasta aikojen saatossa on ollut. Seuraava luku selostaa, kuinka aivot mahdollistavat muististrategian käytön ja käy läpi tutkimuksia, jotka todistavat muististrategian hyödyllisyyttä. Kolmannessa luvussa esitellään proseduraalista sisällöntuotantoa. Viimeisessä luvussa käydään läpi prototyyppiä, joka ohjelmoitiin insinöörityön aikana ja prototyypin parannusehdotukset.
Työn aikana saatiin luotua käytettävä prototyyppi. Prototyyppi luo kalusteettomia huoneistoja. Seuraavat tehtävät ovat kalustusalgoritmin toteuttaminen ja mahdollisuus muokata huoneiston ominaisuuksia kehitysympäristöstä. Nyt muutokset huoneistoon tehdään lähdekoodia muokkaamalla. Työ olisi voitu suorittaa taloudellisemmin suunnittelemalla työn vaiheet tarkemmin.