Vapaaehtoiset opettajat vastaanottokeskuksessa : Kokemuksia kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta
Finne, Eeva-Liisa (2016)
Finne, Eeva-Liisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317038
Tiivistelmä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakoniatyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon diakoniatyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, millaisia kokemuksia vuorovaikutuksesta vastaanottokeskuksen vapaaehtoisilla suomen kielen opettajilla oli. Erityisesti huomio keskittyi opettajien ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen ja kulttuurien kohtaamisiin liittyviin havaintoihin.
Käytin etnografista lähestymistapaa. Aineiston keräsin ryhmähaastattelemalla opettajia kahdessa vapaaehtoiskokoontumisessa keväällä 2016. Ensimmäisellä kerralla käsiteltiin vuorovaikutusta luokassa ja toisella kerralla muutoksia vuorovaikutuksessa lukuvuoden aikana. Lisäksi toimin vapaaehtoisena suomen kielen tunneilla toteuttaen samalla osallistuvaa havainnointia.
Aineiston analyysi tapahtui kvalitatiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Etsin ensin vuorovaikutuksen yleistason muutoksia lukuvuoden aikana. Sitten hahmottelin temaattisesti haastatteluissa esiintyneitä vuorovaikusta koskevia termejä. Pääteemaksi nousi tila. Nimesin ulkoiset tekijät fyysiseksi tilaksi ja kulttuuriset näkökulmat kulttuuriseksi tilaksi. Sitten löysin vielä niihin läheisesti liittyvinä joko vuorovaikutusta estäviä tai edistäviä termejä, jotka nimesin negatiiviseksi ja positiiviseksi tilaksi.
Luokissa oli edetty lukuvuoden aikana opettajalähtöisestä lähestymistavasta vuorovaikutuksellisempaan pienryhmäopetukseen. Vapaaehtoiset opettajat kokivat olevansa paitsi kielen opettajia, myös kulttuurin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen opettajia. Vuorovaiku-tus opettajien ja oppilaiden välillä oli laajentunut oppitunneilta myös vapaa-aikaan.
Tutkimuksen kanssa samanaikaisesti joitakin turvapaikanhakijoita hakeutui paikallisseurakuntien tapahtumiin. Uskontodialogi voisi olla seurakunnissa mahdollisuus uudistua, kohdata erilaisuutta ja tukea heidän hengellisen identiteettinsä rakentumista uudessa ympäristössä. Vapaaehtoiset opettajat helpottivat oppilaiden kotoutumisprosessia ja edesauttoivat osallisuuden tunnetta. Toimiva vuorovaikutus oli pohja yhtenäisyydelle yhteisössä. Oppitunneilla syntyi yhteinen kolmas kulttuuri.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata, millaisia kokemuksia vuorovaikutuksesta vastaanottokeskuksen vapaaehtoisilla suomen kielen opettajilla oli. Erityisesti huomio keskittyi opettajien ja oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen ja kulttuurien kohtaamisiin liittyviin havaintoihin.
Käytin etnografista lähestymistapaa. Aineiston keräsin ryhmähaastattelemalla opettajia kahdessa vapaaehtoiskokoontumisessa keväällä 2016. Ensimmäisellä kerralla käsiteltiin vuorovaikutusta luokassa ja toisella kerralla muutoksia vuorovaikutuksessa lukuvuoden aikana. Lisäksi toimin vapaaehtoisena suomen kielen tunneilla toteuttaen samalla osallistuvaa havainnointia.
Aineiston analyysi tapahtui kvalitatiivista sisällönanalyysiä käyttäen. Etsin ensin vuorovaikutuksen yleistason muutoksia lukuvuoden aikana. Sitten hahmottelin temaattisesti haastatteluissa esiintyneitä vuorovaikusta koskevia termejä. Pääteemaksi nousi tila. Nimesin ulkoiset tekijät fyysiseksi tilaksi ja kulttuuriset näkökulmat kulttuuriseksi tilaksi. Sitten löysin vielä niihin läheisesti liittyvinä joko vuorovaikutusta estäviä tai edistäviä termejä, jotka nimesin negatiiviseksi ja positiiviseksi tilaksi.
Luokissa oli edetty lukuvuoden aikana opettajalähtöisestä lähestymistavasta vuorovaikutuksellisempaan pienryhmäopetukseen. Vapaaehtoiset opettajat kokivat olevansa paitsi kielen opettajia, myös kulttuurin ja sosiaalisen vuorovaikutuksen opettajia. Vuorovaiku-tus opettajien ja oppilaiden välillä oli laajentunut oppitunneilta myös vapaa-aikaan.
Tutkimuksen kanssa samanaikaisesti joitakin turvapaikanhakijoita hakeutui paikallisseurakuntien tapahtumiin. Uskontodialogi voisi olla seurakunnissa mahdollisuus uudistua, kohdata erilaisuutta ja tukea heidän hengellisen identiteettinsä rakentumista uudessa ympäristössä. Vapaaehtoiset opettajat helpottivat oppilaiden kotoutumisprosessia ja edesauttoivat osallisuuden tunnetta. Toimiva vuorovaikutus oli pohja yhtenäisyydelle yhteisössä. Oppitunneilla syntyi yhteinen kolmas kulttuuri.