Esimiesviestinnän ongelma- ja kehityskohteet eräässä pankkialan yrityksessä
Rantala, Marianna (2016)
Rantala, Marianna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään pankkialan yrityksen mahdolliset ongelmakohdat sekä kehityskohteet esimiesviestinnässä. Ensimmäisenä tavoitteena oli löytää erilaisia ongelmakohtia, jotka tällä hetkellä esiintyy esimiesviestinnässä. Toisena tavoitteena oli löytää näille ilmenneille ongelmille ratkaisuja ja ideoida kehitysideoita, joita toimeksiantajayritys voisi hyödyntää omassa organisaatiossaan, ja sitä kautta parantaa omaa esimiesviestintäänsä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan yleisesti viestinnästä organisaatiossa. Siinä määritellään organisaation ja sisäisen viestinnän käsitteet sekä käydään läpi eri viestintäkanavia. Toinen osa muodostuu itse esimiesviestinnästä ja tutkimukseen valikoiduista teemoista. Näitä teemoja esimiesviestinnän lisäksi ovat keskusteleva johtaminen, strateginen viestintä, muutosviestintä ja johtoryhmän viestintä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, joka toteutettiin pitämällä teemahaastattelut kohdeorganisaation kuudelle esimiehelle sekä lähettämällä kyselylomake kaikille työntekijöille. Näissä kyselylomakkeissa noudatettiin samoja teemoja kuin esimiesten haastatteluissa. Tutkimukseen haluttiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmat.
Tutkimuksessa selvisi, että sekä esimiehet että työntekijät näkevät esimiesviestinnässä jonkin verran puutteita ja kehittämisen varaa. Moni esimiehistä ja työntekijöistä toivoo, että esimiesviestintään sovittaisiin selkeät pelisäännöt, koska tutkimuksessa tuli ilmi, että viestinnän laatu vaihtelee riippuen konttorista. Viestintää pitäisi saada yhdenmukaistettua. Toimeksiantajayritys tarvitsee viestintäsuunnitelman, jossa määritellään toimintaperiaatteet eri esimiesviestinnän osa-alueille sekä vastuuhenkilöt sen toteuttamiseen.
Teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta eri osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan yleisesti viestinnästä organisaatiossa. Siinä määritellään organisaation ja sisäisen viestinnän käsitteet sekä käydään läpi eri viestintäkanavia. Toinen osa muodostuu itse esimiesviestinnästä ja tutkimukseen valikoiduista teemoista. Näitä teemoja esimiesviestinnän lisäksi ovat keskusteleva johtaminen, strateginen viestintä, muutosviestintä ja johtoryhmän viestintä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, joka toteutettiin pitämällä teemahaastattelut kohdeorganisaation kuudelle esimiehelle sekä lähettämällä kyselylomake kaikille työntekijöille. Näissä kyselylomakkeissa noudatettiin samoja teemoja kuin esimiesten haastatteluissa. Tutkimukseen haluttiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmat.
Tutkimuksessa selvisi, että sekä esimiehet että työntekijät näkevät esimiesviestinnässä jonkin verran puutteita ja kehittämisen varaa. Moni esimiehistä ja työntekijöistä toivoo, että esimiesviestintään sovittaisiin selkeät pelisäännöt, koska tutkimuksessa tuli ilmi, että viestinnän laatu vaihtelee riippuen konttorista. Viestintää pitäisi saada yhdenmukaistettua. Toimeksiantajayritys tarvitsee viestintäsuunnitelman, jossa määritellään toimintaperiaatteet eri esimiesviestinnän osa-alueille sekä vastuuhenkilöt sen toteuttamiseen.