Luonnonkosmetiikkatuotesarjan lanseeraus apteekeissa
Lahtela, Jarkko (2016)
Lahtela, Jarkko
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417347
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nimettömänä pidettävän, kotimaisen kosmetiikka-alan yrityksen, uuden luonnonkosmetiikkatuotesarjan lanseeraamista apteekkeihin kotimaan markkinoilla. Yritys esiintyy myöhemmin nimellä ”Firma”. Työn tarkoi-tuksena oli selvittää kyselyllä kotimaisilta apteekeilta, mitä asioita ja ominai-suuksia ne arvostavat, mitkä seikat ovat tärkeitä sekä vaikuttavat uusien tuot-teiden valitsemisessa tuotevalikoimiin. Tavoitteena oli myös kerätä toimeksian-tajalle hyödyllistä tietoa siitä, kuinka apteekkeja tulisi uusia tuotteita markkinoi-taessa lähestyä. Kyselyssä kerättyä tietoa voidaan käyttää hyödyksi jatkossa tulevien lanseeraustilanteiden yhteydessä etenkin sähköisessä mediassa sen eri kanavia käyttäen. Firma on kosmetiikka-alan yritys, joten apteekit ovat yksi tärkeimmistä kohderyhmistä yrityksen asiakasrepertuaarissa.
Työ on kaksiosainen, jonka ensimmäinen osa käsittelee asiaan liittyviä aihe-kokonaisuuksia teorian avulla. Teoriaosuudessa tutustutaan aihetta käsittele-viin aihepiireihin; toimeksiantajaan, itse lanseeraamiseen sekä luonnonkos-metiikkaan ja apteekkeihin.
Toisen osan empiirinen tutkimusosa perustuu apteekeille laatimani kyselyn pohjalta saatujen tietojen analysointiin ja purkamiseen. Kysely käsittelee ap-teekkien tuotevalikoimia ja uusia tuotteita koskevia valintoja. Tulokset toimite-taan toimeksiantajalle jatkokäyttöä varten.
Vastauksia tuli 34 apteekilta ja tuloksista ilmeni muun muassa se, että sekä perinteiset, että nykyaikaiset yhteydenottotavat ovat apteekkihenkilökunnan suosiossa kosmetiikkayritysten ja apteekkien välillä. Vastaajat koostuivat ap-teekeista ympäri Suomen, joten otanta oli siltä osin kattava.
Työ on kaksiosainen, jonka ensimmäinen osa käsittelee asiaan liittyviä aihe-kokonaisuuksia teorian avulla. Teoriaosuudessa tutustutaan aihetta käsittele-viin aihepiireihin; toimeksiantajaan, itse lanseeraamiseen sekä luonnonkos-metiikkaan ja apteekkeihin.
Toisen osan empiirinen tutkimusosa perustuu apteekeille laatimani kyselyn pohjalta saatujen tietojen analysointiin ja purkamiseen. Kysely käsittelee ap-teekkien tuotevalikoimia ja uusia tuotteita koskevia valintoja. Tulokset toimite-taan toimeksiantajalle jatkokäyttöä varten.
Vastauksia tuli 34 apteekilta ja tuloksista ilmeni muun muassa se, että sekä perinteiset, että nykyaikaiset yhteydenottotavat ovat apteekkihenkilökunnan suosiossa kosmetiikkayritysten ja apteekkien välillä. Vastaajat koostuivat ap-teekeista ympäri Suomen, joten otanta oli siltä osin kattava.