Toimintatavan muutos henkilöstön näkökulmasta : Case: Ostotilausprosessin muutos manuaalisesta ohjattuun työnkulkuun
Palokangas, Merja (2016)
Palokangas, Merja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kohdeyrityksen toimintatapaan liittyvä muutos ja miten muutos toteutetaan henkilöstön näkemykset huomioiden. Työn tavoitteena oli selvittää ne tekijät, jotka tekevät henkilöstön mielestä muutoksesta onnistuneen ja mitä toimenpiteitä tulee tehdä ja huomioida, jotta muutoksella olisi edellytykset onnistua.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin muutokseen niin organisaatio- kuin yksilötasolla. Organisaatiotasolla huomio keskitetään usein teknisiin ratkaisuihin ja muutoksen valmisteluun vain organisaation tarpeet huomioiden vaikka muutokset toteutuvat ihmisten välityksellä. Yksilötason teoriaosuudessa käsitellään yksilön sopeutumista muutokseen, muutosvastarintaa, kommunikaatiota ja viestintää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Tutkimus suoritettiin kokonaistutkimuksena, ja kyselylinkki lähetettiin osallistujille sähköpostitse 31.8.2016.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voitiin todeta, että henkilöstön näkökulmasta onnistuneen muutoksen takaa, että toteutettava toimintatavan muutos on käytössä hyödyllinen, ja se helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä. Muutosprosessissa on tärkeää huolellinen valmistelu ja suunnittelu sekä henkilöstön osallistaminen mukaan muutokseen. Muutosviestinnän tulee olla avointa, selkeää ja jatkuvaa. Muutoksen tarkoitus tulee perustella ja kertoa miten muutos vaikuttaa yksilön asemaan tai tehtävään. Muutoksen käyttöönotossa tärkeää on hyvä perehdytys ja riittävä opastus uuteen toimintatapaan.
Keinot onnistuneeseen muutokseen löytyvät yhdistämällä organisaatio- ja yksilötason muutosteorioita, ja ymmärtämällä, että muutos ei tapahdu itsestään. Muutokset tapahtuvat ihmisten välityksellä, ja ihmisten tunteet vaikuttavat muutokseen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin muutokseen niin organisaatio- kuin yksilötasolla. Organisaatiotasolla huomio keskitetään usein teknisiin ratkaisuihin ja muutoksen valmisteluun vain organisaation tarpeet huomioiden vaikka muutokset toteutuvat ihmisten välityksellä. Yksilötason teoriaosuudessa käsitellään yksilön sopeutumista muutokseen, muutosvastarintaa, kommunikaatiota ja viestintää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalulla. Tutkimus suoritettiin kokonaistutkimuksena, ja kyselylinkki lähetettiin osallistujille sähköpostitse 31.8.2016.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voitiin todeta, että henkilöstön näkökulmasta onnistuneen muutoksen takaa, että toteutettava toimintatavan muutos on käytössä hyödyllinen, ja se helpottaa ja nopeuttaa työskentelyä. Muutosprosessissa on tärkeää huolellinen valmistelu ja suunnittelu sekä henkilöstön osallistaminen mukaan muutokseen. Muutosviestinnän tulee olla avointa, selkeää ja jatkuvaa. Muutoksen tarkoitus tulee perustella ja kertoa miten muutos vaikuttaa yksilön asemaan tai tehtävään. Muutoksen käyttöönotossa tärkeää on hyvä perehdytys ja riittävä opastus uuteen toimintatapaan.
Keinot onnistuneeseen muutokseen löytyvät yhdistämällä organisaatio- ja yksilötason muutosteorioita, ja ymmärtämällä, että muutos ei tapahdu itsestään. Muutokset tapahtuvat ihmisten välityksellä, ja ihmisten tunteet vaikuttavat muutokseen.