Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Asiakasprosessin kehittäminen : Lännen kotiutustiimi
Ahonen, Minna (2016)
Ahonen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318926
Tiivistelmä
Useiden vuosien ajan on sairaansijoja vähennetty koko maassa ja sairaaloiden toimintaa tehostettu. Samalla sairaalajaksot ovat lyhentyneet. Tämä tarkoittaa asiakkaiden kotiutumista entistä varhaisemmassa vaiheessa toipumistaan ja paineita kotihoidon onnistumiseen heti asiakuuden aluksi. Kotiutustiimitoiminta alkoi Helsingissä tammikuussa 2015 lounaisessa kotihoidossa, ja laajeni vuoden kuluttua kattamaan koko kaupungin kahdella eri mallilla, Lännen kotiutustiimi lounaisessa kotihoidossa ja toinen malli kaupungin sairaalassa. Lännen kotiutustiimin laajentuessa alueeltaan ja henkilöstöltään nähtiin tarve kehittää asiakasprosessia ja kirjata se selkeään muotoon.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kehitetty kotiutustiimin asiakasprosessi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kotiutuvan asiakkaan prosessin vaiheista Helsingin sosiaali- ja terveysvirastolle hyödynnettäväksi uusien asiakkaiden tullessa palvelujen käyttäjiksi sekä kotihoidossa että kotiutustiimissä. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat tunnistaa olemassa olevan asiakasprosessin haasteet, kehittää tunnistettujen haasteiden perusteella asiakasprosessia ja kuvata yhdessä henkilöstön kanssa kehitetty kotiutustiimin asiakasprosessi. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin, aivoriihityöskentelyä ja lean-menetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyötä varten selvitettiin lännen palvelualueen kotihoidon ohjaajilta ja sairaan- ja terveydenhoitajilta kehittämisehdotuksia ja odotuksia. Asiakasprosessia kehitettiin kotiutustiimin henkilökunnan kanssa kehitysehdotusten ja omien havaintojen pohjalta. Asiakasprosessista oli aiemmin kuvattu malli olemassa ja sen pohjalta lähdettiin laajentamaan ja tarkentamaan kuvausta. Asiakasprosessista tehtiin selkeät kaaviot ja siihen liittyvä tekstiosio selittämään prosessia tarkemmin. Prosessissa korostui asiakkaan moniammatillinen ja kokonaisvaltainen palvelutarpeen arviointi, asiakkaan yksilölliset toiveet ja tarpeet huomioon ottava hoito, yhteistyö palvelualueen muiden toimijoiden kanssa sekä jatkohoidon järjestäminen kotiutustiimin jakson jälkeen.
Kehitettyä asiakasprosessia voidaan jatkossa hyödyntää kaupungin sairaalan kotiutustiimien toiminnassa, kotihoidon uuden asiakkaan palvelujen aloituksessa ja tulevaa keskitettyä palveluohjausta suunniteltaessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla kehitetty kotiutustiimin asiakasprosessi. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kotiutuvan asiakkaan prosessin vaiheista Helsingin sosiaali- ja terveysvirastolle hyödynnettäväksi uusien asiakkaiden tullessa palvelujen käyttäjiksi sekä kotihoidossa että kotiutustiimissä. Opinnäytetyön tutkimustehtävät olivat tunnistaa olemassa olevan asiakasprosessin haasteet, kehittää tunnistettujen haasteiden perusteella asiakasprosessia ja kuvata yhdessä henkilöstön kanssa kehitetty kotiutustiimin asiakasprosessi. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen keinoin, aivoriihityöskentelyä ja lean-menetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyötä varten selvitettiin lännen palvelualueen kotihoidon ohjaajilta ja sairaan- ja terveydenhoitajilta kehittämisehdotuksia ja odotuksia. Asiakasprosessia kehitettiin kotiutustiimin henkilökunnan kanssa kehitysehdotusten ja omien havaintojen pohjalta. Asiakasprosessista oli aiemmin kuvattu malli olemassa ja sen pohjalta lähdettiin laajentamaan ja tarkentamaan kuvausta. Asiakasprosessista tehtiin selkeät kaaviot ja siihen liittyvä tekstiosio selittämään prosessia tarkemmin. Prosessissa korostui asiakkaan moniammatillinen ja kokonaisvaltainen palvelutarpeen arviointi, asiakkaan yksilölliset toiveet ja tarpeet huomioon ottava hoito, yhteistyö palvelualueen muiden toimijoiden kanssa sekä jatkohoidon järjestäminen kotiutustiimin jakson jälkeen.
Kehitettyä asiakasprosessia voidaan jatkossa hyödyntää kaupungin sairaalan kotiutustiimien toiminnassa, kotihoidon uuden asiakkaan palvelujen aloituksessa ja tulevaa keskitettyä palveluohjausta suunniteltaessa.