Uraohjaus Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa
Minkkinen, Roosa; Timonen, Aapo (2016)
Minkkinen, Roosa
Timonen, Aapo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosiono-mikoulutuksen uraohjauksen ja urasuunnittelun nykytilannetta ja kehittää nykyistä ohjausta opiskelijalähtöisesti. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi sosionomikoulutuksen opiskelijat, joista kyselyyn vastasi toisen vuoden neljä päivätoteutus ryhmää, sekä monimuotoryhmä. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, johon vastasi 78 opiskelijaa. Tutkimustuloksia käsiteltiin SPSS-tilasto-ohjelmalla.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kuinka sosionomiopiskelijat ymmärtävät uraohjauksen käsitteen ja miten se näyttäytyy sosiaalialalla. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat mieluisimpia ohjauksen muotoja ja miten niitä voitaisiin kehittää vielä enemmän vastaamaan opiskelijoiden toiveita ja tarpeita. Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on uraohjauksen nykytilanne Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa opiskelijoiden kuvailemana? Miten ohjausta ja uusia menetelmiä voitaisiin kehittää opiskelijalähtöisesti?
Tuloksista selvisi, että uraohjauksen käsite sosionomikoulutuksessa on melko vieras. Opiskelijat osasivat kuvailla joitain uraohjauksen piirteitä, mutta kaikkea koulussa tapahtuvaa ohjausta ei tunnistettu uraohjaukseksi. Suurin osa toivoi uraohjauksen olevan selkeämpää, henkilökohtaisempaa ja helpommin saatavilla. Eniten uraohjausta toivottiin opintojen loppuvaiheeseen, kun työelämään siirtyminen lähestyy.
Tutkimuksen avulla selvitettiin kuinka sosionomiopiskelijat ymmärtävät uraohjauksen käsitteen ja miten se näyttäytyy sosiaalialalla. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä ovat mieluisimpia ohjauksen muotoja ja miten niitä voitaisiin kehittää vielä enemmän vastaamaan opiskelijoiden toiveita ja tarpeita. Tutkimuskysymykset olivat: Mikä on uraohjauksen nykytilanne Seinäjoen ammattikorkeakoulun sosionomikoulutuksessa opiskelijoiden kuvailemana? Miten ohjausta ja uusia menetelmiä voitaisiin kehittää opiskelijalähtöisesti?
Tuloksista selvisi, että uraohjauksen käsite sosionomikoulutuksessa on melko vieras. Opiskelijat osasivat kuvailla joitain uraohjauksen piirteitä, mutta kaikkea koulussa tapahtuvaa ohjausta ei tunnistettu uraohjaukseksi. Suurin osa toivoi uraohjauksen olevan selkeämpää, henkilökohtaisempaa ja helpommin saatavilla. Eniten uraohjausta toivottiin opintojen loppuvaiheeseen, kun työelämään siirtyminen lähestyy.