Tradenomin valmiudet tilintarkastajaksi
Rantanen, Jessica (2016)
Rantanen, Jessica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120418955
Tiivistelmä
Uuden tilintarkastuslain myötä päivittyneen tilintarkastuksen tutkinto- ja valvontajärjestelmän yhtenä tavoitteena on edistää alalle kouluttautumista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laadullisin menetelmin toteutetun kyselytutkimuksen perusteella selvittää, minkälaiset valmiudet tradenomilla on aloittaa ura tilintarkastajana. Kyselyn kohderyhmänä toimivat tilintarkastusalan asiantuntijat. Tutkimuksen tavoitteena oli keskittyä pohtimaan muiden lähteiden ohella tradenomitutkinnon vastaavuutta tilintarkastajatutkintoon ja tilintarkastusalan tulevaisuuden kehitystä.
Voidakseen rakentaa valmiudet hyväksytyksi tilintarkastajaksi, on opiskelijan suunniteltava koulutuksensa vastaamaan lainsäädännön määrittelemiä opintoja kauppa- ja taloustieteen, tilintarkastuksen ja laskentatoimen sekä juridiikan alalta. Puolet tutkimusryhmään kuuluvista tilintarkastajista koki alemman ammattikorkeakoulututkinnon antavan sekä hyvän teoreettisen pohjan että käytännölliset valmiudet alan osaamisvaatimuksiin nähden. Yleisellä tasolla laskentatoimen ja rahoituksen tradenomin mahdollisuuksia suorittaa tilintarkastajan perustutkinto pidettiin hyvinä. Samaan lopputulokseen päästiin kartoittamalla tradenomitutkintojen nykyisiä opetussuunnitelmia. Valmiudet erikoispätevyyteen nähtiin huonompina, sillä tarvittavan käytännön kokemuksen vuoksi tutkintokokeeseen pääsyä on odotettava verrattain pitkään.
Tilintarkastus on yhteiskunnallisesti merkittävää, ammattina arvostettu sekä työllisyysnäkymiltään hyvä. Tiukka sääntely sekä kansainvälistyminen toisaalta vaikuttavat työn ammattitaitovaatimuksiin ja vastuuseen, mitkä puolestaan saattavat vähentää alan vetovoimaisuutta. Kyselytuloksista selvisi, että opiskelun tai alalla toimivien kautta saatu informaatio oli suoraan yhteydessä haastateltavien mielenkiintoon hakeutua alalle. Näin ollen koulun panos tiedon välittämisessä voi olla merkittävä opiskelijan koulutuksen sisällön ja sitä kautta tulevan urakehityksen kannalta. Tilintarkastajaksi aikovan on haastateltavien mukaan lisäksi oltava ennen kaikkea luonteeltaan sopiva alalle sekä kiinnostunut kehittämään yritysten taloudellista raportointia ja toimintaa lain näkökulmasta.
Voidakseen rakentaa valmiudet hyväksytyksi tilintarkastajaksi, on opiskelijan suunniteltava koulutuksensa vastaamaan lainsäädännön määrittelemiä opintoja kauppa- ja taloustieteen, tilintarkastuksen ja laskentatoimen sekä juridiikan alalta. Puolet tutkimusryhmään kuuluvista tilintarkastajista koki alemman ammattikorkeakoulututkinnon antavan sekä hyvän teoreettisen pohjan että käytännölliset valmiudet alan osaamisvaatimuksiin nähden. Yleisellä tasolla laskentatoimen ja rahoituksen tradenomin mahdollisuuksia suorittaa tilintarkastajan perustutkinto pidettiin hyvinä. Samaan lopputulokseen päästiin kartoittamalla tradenomitutkintojen nykyisiä opetussuunnitelmia. Valmiudet erikoispätevyyteen nähtiin huonompina, sillä tarvittavan käytännön kokemuksen vuoksi tutkintokokeeseen pääsyä on odotettava verrattain pitkään.
Tilintarkastus on yhteiskunnallisesti merkittävää, ammattina arvostettu sekä työllisyysnäkymiltään hyvä. Tiukka sääntely sekä kansainvälistyminen toisaalta vaikuttavat työn ammattitaitovaatimuksiin ja vastuuseen, mitkä puolestaan saattavat vähentää alan vetovoimaisuutta. Kyselytuloksista selvisi, että opiskelun tai alalla toimivien kautta saatu informaatio oli suoraan yhteydessä haastateltavien mielenkiintoon hakeutua alalle. Näin ollen koulun panos tiedon välittämisessä voi olla merkittävä opiskelijan koulutuksen sisällön ja sitä kautta tulevan urakehityksen kannalta. Tilintarkastajaksi aikovan on haastateltavien mukaan lisäksi oltava ennen kaikkea luonteeltaan sopiva alalle sekä kiinnostunut kehittämään yritysten taloudellista raportointia ja toimintaa lain näkökulmasta.