Alepa-brändin rakentaminen kaupunkipyöräsponsoroinnin avulla
Tierto, Aviela; Saarela, Heidi (2016)
Tierto, Aviela
Saarela, Heidi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120318942
Tiivistelmä
Opinnäytetyö selvittää, millä tavoin Helsingissä toukokuussa 2016 lanseerattujen kaupunkipyörien sponsorointi on vaikuttanut Alepa-brändiin. Toimeksiantajana toimi HOK-Elanto johon pääkaupunkiseudulla toimiva Alepa-lähikauppaverkosto kuuluu.
Aihe on rajattu käsittelemään erityisesti brändiä toimeksiantajan toiveiden ja tavoitteiden perusteella. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään brändin rakentamiseen, johon kuuluu olennaisesti brändi-identiteetin määrittäminen. Tämän vuoksi opinnäytetyössä analysoidaan erityisesti brändi-identiteetin suunnittelua sekä esitellään keinoja, joilla identiteettiä voidaan kehittää.
Tutkimus on toteutettu parityönä kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kevään ja syksyn 2016 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin vastaajien olemassa olleiden Alepa-brändin mielikuvien muutoksiin kaupunkipyöräsponsoroinnin vaikutuksesta ja sen vuoksi opinnäytetyön sisältämä kysely nimettiin mielikuvakyselyksi.
Mielikuvakyselyn tulosten perusteella kaupunkipyöräpalvelu nähtiin erittäin hyvänä ja Alepan koettiin sopivan sponsorin rooliin hyvin. Kyselyn tulokset olivat kokonaisuudessaan positiivisia ja vastasivat toimeksiantajan asettamia tavoitteita sponsorointiyhteistyölle.
Mielikuvakyselyn tuloksia myös verrattiin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n teettämään kaupunkipyöräkyselyyn, jonka vastaukset tukivat opinnäytetyön tutkimustuloksia.
Aihe on rajattu käsittelemään erityisesti brändiä toimeksiantajan toiveiden ja tavoitteiden perusteella. Teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään brändin rakentamiseen, johon kuuluu olennaisesti brändi-identiteetin määrittäminen. Tämän vuoksi opinnäytetyössä analysoidaan erityisesti brändi-identiteetin suunnittelua sekä esitellään keinoja, joilla identiteettiä voidaan kehittää.
Tutkimus on toteutettu parityönä kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä kevään ja syksyn 2016 aikana. Tutkimuksessa keskityttiin vastaajien olemassa olleiden Alepa-brändin mielikuvien muutoksiin kaupunkipyöräsponsoroinnin vaikutuksesta ja sen vuoksi opinnäytetyön sisältämä kysely nimettiin mielikuvakyselyksi.
Mielikuvakyselyn tulosten perusteella kaupunkipyöräpalvelu nähtiin erittäin hyvänä ja Alepan koettiin sopivan sponsorin rooliin hyvin. Kyselyn tulokset olivat kokonaisuudessaan positiivisia ja vastasivat toimeksiantajan asettamia tavoitteita sponsorointiyhteistyölle.
Mielikuvakyselyn tuloksia myös verrattiin Helsingin kaupungin liikennelaitoksen HKL:n teettämään kaupunkipyöräkyselyyn, jonka vastaukset tukivat opinnäytetyön tutkimustuloksia.