Musiikin perusteita viulusta ja viivastolta : Toiminnallisen viulunsoiton alkeisopetusmateriaalin testaaminen Musiikkikoulu Maija Salossa
Kuosmanen, Emma (2016)
Kuosmanen, Emma
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218761
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja sen pohjana olivat kirjoittajan aiempi koulutus ja työkokemus viulunsoiton ja musiikin perusteiden opettajana. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota toiminnallinen viulunsoiton alkeisoppimateriaali, johon on integroitu musiikin perusteiden tehtäviä. Materiaalia testattiin Musiikkikoulu Maija Salossa keväällä 2016 viuluoppilaille järjestetyissä ryhmäopetustuokioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin monimuoto-opinnäytetyönä, joka sisälsi teoreettisen osan lisäksi toiminnallisen osuuden ja sen raportoinnin. Raportti sisälsi materiaalin suunnittelun lähtökohtia ja analyysia sen kokoamisesta ja testaamisesta. Liitteenä työssä olivat ryhmäopetussessioiden tuntisuunnitelmat ja prosessin tuloksena syntyneen oppimateriaalin luonnos.
Teoreettiseksi pohjaksi tutustuttiin perusopetuksen ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin, joiden uusimmissa luonnoksissa nousivat esiin kokonaisvaltaisen oppimisen ja toiminnallisen oppimisen teemat. Opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin Orff-pedagogiikan vastaavan opetussuunnitelmissa osoitettuja raameja ja Orff-prosessin vaiheita verrattiin oppimateriaaliin valikoituneisiin työtapoihin. Lisäksi tarkasteltiin muita musiikkikasvatuksen ja viulunsoitonopetuksen metodeja ja kohderyhmän ikäkauden kehitysvaihetta ja perusteltiin niiden osuutta oppimateriaalin tuottamisessa.
Opinnäytetyöprosessissa saatiin kerättyä teoreettista pohjaa kootulle materiaalille ja testattua sen toimivuutta ryhmäopetuksessa. Oppimateriaali vastasi työssä ilmi tulleisiin tarpeisiin soveltumalla viuluoppilaiden musiikin perusteiden ryhmä- ja yksilöopetuksen materiaaliksi. Materiaalin toiminnallinen luonne toteutui muun muassa sen improvisaatio- ja musiikkiliikuntaosuuksissa. Lisäksi materiaali tuki viuluoppilaiden musiikin perusteiden kokonaisvaltaista oppimista ottamalla huomioon eri aisteihin perustuvia oppimistyylejä sekä ikäkaudelle tyypillisen tarinoiden ja mielikuvien kautta oppimisen.
Opinnäytetyö toteutettiin monimuoto-opinnäytetyönä, joka sisälsi teoreettisen osan lisäksi toiminnallisen osuuden ja sen raportoinnin. Raportti sisälsi materiaalin suunnittelun lähtökohtia ja analyysia sen kokoamisesta ja testaamisesta. Liitteenä työssä olivat ryhmäopetussessioiden tuntisuunnitelmat ja prosessin tuloksena syntyneen oppimateriaalin luonnos.
Teoreettiseksi pohjaksi tutustuttiin perusopetuksen ja taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmiin, joiden uusimmissa luonnoksissa nousivat esiin kokonaisvaltaisen oppimisen ja toiminnallisen oppimisen teemat. Opinnäytetyöprosessin aikana havaittiin Orff-pedagogiikan vastaavan opetussuunnitelmissa osoitettuja raameja ja Orff-prosessin vaiheita verrattiin oppimateriaaliin valikoituneisiin työtapoihin. Lisäksi tarkasteltiin muita musiikkikasvatuksen ja viulunsoitonopetuksen metodeja ja kohderyhmän ikäkauden kehitysvaihetta ja perusteltiin niiden osuutta oppimateriaalin tuottamisessa.
Opinnäytetyöprosessissa saatiin kerättyä teoreettista pohjaa kootulle materiaalille ja testattua sen toimivuutta ryhmäopetuksessa. Oppimateriaali vastasi työssä ilmi tulleisiin tarpeisiin soveltumalla viuluoppilaiden musiikin perusteiden ryhmä- ja yksilöopetuksen materiaaliksi. Materiaalin toiminnallinen luonne toteutui muun muassa sen improvisaatio- ja musiikkiliikuntaosuuksissa. Lisäksi materiaali tuki viuluoppilaiden musiikin perusteiden kokonaisvaltaista oppimista ottamalla huomioon eri aisteihin perustuvia oppimistyylejä sekä ikäkaudelle tyypillisen tarinoiden ja mielikuvien kautta oppimisen.