Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Sosiaalisen median strategia : case: Grace Fashion Oy
Honkanen, Emma (2016)
Honkanen, Emma
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median strategian luominen pienyritykselle. Tavoitteena oli saada yritykselle enemmän näkyvyyttä ja tunnettuutta sosiaalisen median kautta. Tämä kasvattaisi asiakaskuntaa sekä lisäisi myyntiä. Työn tarkoituksena oli kehittää toimiva ja yrityksen tarpeet huomioiva strategia pitkäaikaiseen käyttöön. Työlle oli tarvetta, sillä tähän asti viestintäkanavia oli ollut käytössä vain yksipuolisesti ja ohjeistusta uusien kanavien käyttöönottamiseksi tarvittiin. Toimeksiantajana oli keravalainen vaateliike Grace Fashion Oy.
Teoreettinen viitekehys koostui sosiaalisen median tutkimisesta ja strategian luomisesta. Työssä perehdyttiin tarkemmin muutamiin sosiaalisen median kanaviin, jotka olivat Grace Fashionin kannalta tärkeimpiä. Etsittiin lisäksi tietoa muodin vaikutuksista markkinointiin. Työssä käytettiin monipuolisesti erilaisia lähteitä. Hyödynnettiin niin suomen, kuin englannin kielen kirjallisuutta sekä luotettavia internetjulkaisuja. Tarkoituksena oli koota yhteen hyödyllistä tietoa, jota case-yritys pystyisi hyödyntämään.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Yrityksen omistajaa sekä työntekijää haastateltiin, jotta saataisiin selkeä kuvan yrityksestä ja sen tavoitteista. Heidän haastatteluistaan saatu aineisto toimi koko strategian pohjana. Toisena menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tämän tarkoitus oli täydentää kvalitatiivista menetelmää tuoden työlle monipuolisempaa näkemystä. Yrityksen asiakkailta kerättiin tietoa heidän sosiaalisen median käytöstään kyselylomakkeen muodossa. Vastaukset otettiin huomioon kehitysehdotuksia tehtäessä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin SWOT-analyysia, benchmarking-vertailuanalyysia sekä sosiaalisen median suunnitelmaa.
Haastatteluiden myötä selvisi tarkemmin toivotut kehityskohteet. Facebook-sivujen parantaminen, uusien kanavien käyttöönotto sekä verkkosivujen päivittäminen olivat tärkeimmät kohteet. Sosiaalisen median strategia tehtiin tutkimusten ja hankitun tiedon perusteella tavoitteenaan ratkaista nämä kehittämisen kohteet ja huomioimalla pienyrityksen resurssit. Pyrkimyksenä oli luoda hyödyllinen ja monipuolinen strategia. Tutkimuksesta voisi kehittää myöhemmin jatkotutkimuksen, jossa mitataan sosiaalisen median toimivuutta ja ehdotetaan muiden kanavien käyttöönottoa. Opinnäytetyön tulokset soveltuvat muidenkin pienyritysten käyttöön ja niitä voidaan soveltaa eri aloilla eri tavalla, kun halutaan lisätä näkyvyyttä ja tunnettuutta.
Teoreettinen viitekehys koostui sosiaalisen median tutkimisesta ja strategian luomisesta. Työssä perehdyttiin tarkemmin muutamiin sosiaalisen median kanaviin, jotka olivat Grace Fashionin kannalta tärkeimpiä. Etsittiin lisäksi tietoa muodin vaikutuksista markkinointiin. Työssä käytettiin monipuolisesti erilaisia lähteitä. Hyödynnettiin niin suomen, kuin englannin kielen kirjallisuutta sekä luotettavia internetjulkaisuja. Tarkoituksena oli koota yhteen hyödyllistä tietoa, jota case-yritys pystyisi hyödyntämään.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Yrityksen omistajaa sekä työntekijää haastateltiin, jotta saataisiin selkeä kuvan yrityksestä ja sen tavoitteista. Heidän haastatteluistaan saatu aineisto toimi koko strategian pohjana. Toisena menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Tämän tarkoitus oli täydentää kvalitatiivista menetelmää tuoden työlle monipuolisempaa näkemystä. Yrityksen asiakkailta kerättiin tietoa heidän sosiaalisen median käytöstään kyselylomakkeen muodossa. Vastaukset otettiin huomioon kehitysehdotuksia tehtäessä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin SWOT-analyysia, benchmarking-vertailuanalyysia sekä sosiaalisen median suunnitelmaa.
Haastatteluiden myötä selvisi tarkemmin toivotut kehityskohteet. Facebook-sivujen parantaminen, uusien kanavien käyttöönotto sekä verkkosivujen päivittäminen olivat tärkeimmät kohteet. Sosiaalisen median strategia tehtiin tutkimusten ja hankitun tiedon perusteella tavoitteenaan ratkaista nämä kehittämisen kohteet ja huomioimalla pienyrityksen resurssit. Pyrkimyksenä oli luoda hyödyllinen ja monipuolinen strategia. Tutkimuksesta voisi kehittää myöhemmin jatkotutkimuksen, jossa mitataan sosiaalisen median toimivuutta ja ehdotetaan muiden kanavien käyttöönottoa. Opinnäytetyön tulokset soveltuvat muidenkin pienyritysten käyttöön ja niitä voidaan soveltaa eri aloilla eri tavalla, kun halutaan lisätä näkyvyyttä ja tunnettuutta.