Bloggaamisen perusteet ja kannattavuus sekä markkinointi digitaalisessa ympäristössä
Seppänen, Annika (2016)
Seppänen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519175
Tiivistelmä
Maailma muuttuu huimaa tahtia. Digitalisaatio muuttaa tapojamme toimia ja muun muassa markkinointi on saanut uusia ulottuvuuksia. Yritysten ja ihmisten välinen kommunikointi on muuttunut. Sosiaalinen media kasvattaa pinta-alaansa ja pitää viestinnän vuorovaikutuksellisena. Bloggaaminen on yleistynyt niin yritysten keskuudessa kuin yksityishenkilöillä. Nykyään persoonallinen ja uurtava hyvin brändinsä rakentanut blogi voi menestyä suurestikin ja toimia merkittävänä vaikuttamisen- ja informaatiokanavana lukuisille ihmisille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli opinnäytetyön tekijän oman blogin kehittäminen. Tarkoituksena oli tutkia aiheeseen liittyvää teoriaa, minkä lisäksi suoritettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus haastattelemalla viittä erilaista bloggaajaa kyselytutkimuksen avulla. Ydintavoitteena oli selvittää, kuinka blogista saadaan kannattava ja millaiset ovat hyvät perusteet sekä markkinointikeinot blogille.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitalisaation käsitteen läpikäymisestä ja sen markkinoinnillisista vaikutuksista sekä sosiaalisen median käsitteestä ja sen lainalaisuuksista, sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä huomioista ja bloggaamisesta.
Hyödyntämällä koottua teoreettista viitekehystä sekä tutkimustuloksia saatiin purettua auki ytimekkäästi tärkeimmät huomiot ja summattua, mitä tulisi ottaa jatkossa huomioon opinnäytetyön tekijän omassa blogissa. Voidaan todeta, että teoriasta ja kyselytutkimuksen tuloksista löytyi paljon yhtenevää ja toisiaan tukevaa informaatiota, jota voitiin hyödyntää punnittaessa opinnäytetyön tekijän blogin ylläpitämisen tärkeitä elementtejä ja tulevaisuudensuunnitelmia.
Opinnäytetyön tekijän blogiin ja sen ylläpitämiseen löytyneitä kehitysehdotuksia olivat muun muassa kokonaisvaltaisen aktiivisuuden ja postauksien säännöllisyyden parantaminen, yhteistyön lisääminen, markkinoinnin parantaminen lisäämällä kanavia ja keinoja, brändin kehittäminen, blogin aihepiirin parempi rajaaminen sekä selkeän tavoitteen asettaminen blogille. Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa ja työtä voidaan hyödyntää blogin käytännöntoteutuksessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli opinnäytetyön tekijän oman blogin kehittäminen. Tarkoituksena oli tutkia aiheeseen liittyvää teoriaa, minkä lisäksi suoritettiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus haastattelemalla viittä erilaista bloggaajaa kyselytutkimuksen avulla. Ydintavoitteena oli selvittää, kuinka blogista saadaan kannattava ja millaiset ovat hyvät perusteet sekä markkinointikeinot blogille.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu digitalisaation käsitteen läpikäymisestä ja sen markkinoinnillisista vaikutuksista sekä sosiaalisen median käsitteestä ja sen lainalaisuuksista, sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä huomioista ja bloggaamisesta.
Hyödyntämällä koottua teoreettista viitekehystä sekä tutkimustuloksia saatiin purettua auki ytimekkäästi tärkeimmät huomiot ja summattua, mitä tulisi ottaa jatkossa huomioon opinnäytetyön tekijän omassa blogissa. Voidaan todeta, että teoriasta ja kyselytutkimuksen tuloksista löytyi paljon yhtenevää ja toisiaan tukevaa informaatiota, jota voitiin hyödyntää punnittaessa opinnäytetyön tekijän blogin ylläpitämisen tärkeitä elementtejä ja tulevaisuudensuunnitelmia.
Opinnäytetyön tekijän blogiin ja sen ylläpitämiseen löytyneitä kehitysehdotuksia olivat muun muassa kokonaisvaltaisen aktiivisuuden ja postauksien säännöllisyyden parantaminen, yhteistyön lisääminen, markkinoinnin parantaminen lisäämällä kanavia ja keinoja, brändin kehittäminen, blogin aihepiirin parempi rajaaminen sekä selkeän tavoitteen asettaminen blogille. Opinnäytetyö saavutti tavoitteensa ja työtä voidaan hyödyntää blogin käytännöntoteutuksessa.