Hiljainen tieto näkyväksi
Suomela, Rosa (2016)
Suomela, Rosa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519174
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työntekijät ymmärtämään hiljaisen tiedon olemassaolon ja laajentaa kirjoittajan omaa osaamista kyseiseen aihealueeseen sekä tutkimuksen tekoon. Työn aihe lähti liikkeelle kiinnostuksesta ja havaitusta hiljaisesta tiedosta yrityksessä X. Tavoitteena oli tuoda näkyviin työtekijöiden ja yrityksen hiljaista tietoa ja antaa työkaluja hiljaisen tiedon käsittelemiseen. Tutkimuskysymyksenä oli: ”Miten saada hiljainen tieto näkyväksi yrityksessä X?” Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimustapaa, jossa aineistonkeruumuotona oli teemahaastattelu.
Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää yrityksen vakituista työntekijää. Tuloksista ilmeni, että osa työntekijöistä tietää paljonkin hiljaisesta tiedosta, osalle taas käsite oli aivan uusi tuttavuus. Tutkimustuloksista nousi esille sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä muun muassa kommunikointi, avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri ja tiedon vastaanotto. Hiljaisen tiedon tärkeys korostui ongelma- tai poissaolotapauksissa, muuten sitä ei välttämättä edes ajateltu.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kommunikoiminen on avainasemassa hiljaisen tiedon saamiseksi näkyvään muotoon sekä sen jakamisessa ja siirtämisessä. Lisäksi luottamuksellinen ja avoin ilmapiiri helpottaa tiedon kulkua. Jokaisella työntekijällä on oma käsityksensä hiljaisesta tiedosta, sillä se on henkilökohtaista ja vaikeasti selitettävää. Yrityksen X kannattaa testata uusia keinoja ja ottaa käyttöönsä sille sopivia käytäntöjä, joilla hiljaista tietoa saadaan näkyväksi ja työyhteisön tietoisuuteen. Jatkotutkimusaiheita ajatellen yrityksessä voitaisiin tutkia miten nämä keinot ovat vaikuttaneet esimerkiksi työilmapiiriin. Lisäksi huomion kohteena voisivat olla vuokratyöntekijät ja miten he kokevat hiljaisen tiedon työskennellessään yrityksessä.
Tutkimusta varten haastateltiin yhdeksää yrityksen vakituista työntekijää. Tuloksista ilmeni, että osa työntekijöistä tietää paljonkin hiljaisesta tiedosta, osalle taas käsite oli aivan uusi tuttavuus. Tutkimustuloksista nousi esille sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä muun muassa kommunikointi, avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri ja tiedon vastaanotto. Hiljaisen tiedon tärkeys korostui ongelma- tai poissaolotapauksissa, muuten sitä ei välttämättä edes ajateltu.
Tulosten perusteella voidaan sanoa, että kommunikoiminen on avainasemassa hiljaisen tiedon saamiseksi näkyvään muotoon sekä sen jakamisessa ja siirtämisessä. Lisäksi luottamuksellinen ja avoin ilmapiiri helpottaa tiedon kulkua. Jokaisella työntekijällä on oma käsityksensä hiljaisesta tiedosta, sillä se on henkilökohtaista ja vaikeasti selitettävää. Yrityksen X kannattaa testata uusia keinoja ja ottaa käyttöönsä sille sopivia käytäntöjä, joilla hiljaista tietoa saadaan näkyväksi ja työyhteisön tietoisuuteen. Jatkotutkimusaiheita ajatellen yrityksessä voitaisiin tutkia miten nämä keinot ovat vaikuttaneet esimerkiksi työilmapiiriin. Lisäksi huomion kohteena voisivat olla vuokratyöntekijät ja miten he kokevat hiljaisen tiedon työskennellessään yrityksessä.