Verkkokaupan kehittäminen
Matikainen, Yaroslava (2016)
Matikainen, Yaroslava
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajayrityksen verkkokaupalle kehittämissuunnitelma. Työn pääkysymys on, miten verkkokauppaa voidaan kehittää ja miten nykyajan teknologia voi auttaa verkkokauppiasta. Alakysymykset viittaavat asiakkaiden hankkimiseen verkkokauppaan.
Työ on toteutettu syksyllä 2016. Raportissa on painotettu verkkokaupan toimivuuden ja visualisuuteen esille tuomista. Tietoperustaa tukee case-analyysi, jonka aineisto on kerätty haastattelumenetelmällä.
Johdannossa on esitetty opinnäytetyön toimeksiantaja, ongelmat ja keskeiset käsitteet.
Tietoperusta alkaa verkkokaupan historiasta ja kehitysvaiheista. Verkkokauppojen muotoja, sekä verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan eroavuuksia on käsitelty luvussa Verkkokauppa.
Verkkokaupan yleisen esittelyn jälkeen siirrytään syvemmin yrityksen strategioihin. Mietitään, mitkä osaalueet on otettava huomioon suunnitemassa sähköinen kaupankäyntistrategiaa ja miten verkkokauppa asemoidaan jakelukanavaan.
Yksikään yritys ei pärjää ilman asiakkaita, joten asiakkaiden hankkimisesta verkkokauppaan on kerrottu tietoperustan viimeisessä luvussa.
Empiirinen osa alkaa toimeksiantajayrityksen ja opinnäytetyön toteutusprosessin kuvaamisella. Kehittämissuunnitelma pohjautuu yrityksen toimitusjohtajan ja asiantuntojahaastatteluihin, kirjallisuuteen, sekä omiin havaintoihin. Kehittämisehdotukset ovat havainnollistettu kuvilla ja käytännöllisillä ohjeilla.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaan työn ajankohtaisuudesta.
Työ on toteutettu syksyllä 2016. Raportissa on painotettu verkkokaupan toimivuuden ja visualisuuteen esille tuomista. Tietoperustaa tukee case-analyysi, jonka aineisto on kerätty haastattelumenetelmällä.
Johdannossa on esitetty opinnäytetyön toimeksiantaja, ongelmat ja keskeiset käsitteet.
Tietoperusta alkaa verkkokaupan historiasta ja kehitysvaiheista. Verkkokauppojen muotoja, sekä verkkokaupan ja verkkoliiketoiminnan eroavuuksia on käsitelty luvussa Verkkokauppa.
Verkkokaupan yleisen esittelyn jälkeen siirrytään syvemmin yrityksen strategioihin. Mietitään, mitkä osaalueet on otettava huomioon suunnitemassa sähköinen kaupankäyntistrategiaa ja miten verkkokauppa asemoidaan jakelukanavaan.
Yksikään yritys ei pärjää ilman asiakkaita, joten asiakkaiden hankkimisesta verkkokauppaan on kerrottu tietoperustan viimeisessä luvussa.
Empiirinen osa alkaa toimeksiantajayrityksen ja opinnäytetyön toteutusprosessin kuvaamisella. Kehittämissuunnitelma pohjautuu yrityksen toimitusjohtajan ja asiantuntojahaastatteluihin, kirjallisuuteen, sekä omiin havaintoihin. Kehittämisehdotukset ovat havainnollistettu kuvilla ja käytännöllisillä ohjeilla.
Opinnäytetyö päättyy pohdintaan työn ajankohtaisuudesta.