Pop up -tapahtuma markkinointi-investointina
Kouri, Eeva (2016)
Kouri, Eeva
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120619268
Tiivistelmä
Työ tehtiin toimeksiantona YO ZEN nimiselle yritykselle. YO ZEN on oululainen design-studio, joka suunnittelee ja valmistaa erilaisia designtuotteita, esimerkiksi koruja ja vaatteita.
Työn tarkoituksena oli luoda nykyaikainen pop up -markkinointitapahtuma, joka vahvistaisi ihmisten tietoisuutta yrityksestä ja tuotteista sekä kasvattaisi yrityksen liikevaihtoa. Tavoit-teena oli luoda yritykselle kustannuslaskelmat eri vaihtoehdoista, joiden perusteella yritys voisi tehdä valintansa tapahtumien välillä.
Työn tietoperustassa tutustutaan markkinoinnin kannattavuuden mittaamiseen ja seuran-taan. Tarkoitus on perehtyä markkinointiin investointina, ja siihen, miten markkinointi vaikut-taa kokonaisuutena yrityksen tulokseen ja koko yrityksen imagoon.
Toisena asiana tietoperustassa käsitellään tapahtumiin liittyvää yleistä näkemystä markki-noinnista. Tavoitteena on löytää uusia tapoja ajatella sekä toteuttaa yrityksen markkinointia tapahtumamuotoisena. Tarkoituksena on myös käsitellä työhön keskeisesti liittyvä markki-noinnin termistö.
Ensimmäinen vaihtoehto pop up -tapahtumaksi oli perustaa pop up -kauppa. Luvussa käsi-tellään kaupan avaukseen liittyvät asiat sekä kustannukset. Niistä tehdyn laskelman mu-kaan saadaan selville, kannattaako kyseistä kauppaa perustaa.
Toiseksi pop up -tapahtumaksi valittiin ravintolan perustaminen ravintolapäivänä. Ravintola suunnitellaan ja sen kustannukset lasketaan, jotta tapahtumasta voidaan tehdä kustannus-laskelma, jonka perusteella yritys voi tehdä johtopäätöksiä.
Molemmat pop up -tapahtumat olivat laskelmien mukaan kannattavia ideoita toteuttaa. Yri-tyksen mielestä kaupan perustaminen oli kuitenkin houkuttelevampi vaihtoehto ja yrityksen tarkoituksena on tulevaisuudessa toteuttaa kyseinen pop up -hanke. Työn tekeminen oli mielenkiintoista ja siitä saatavat tulokset ovat yritykselle hyödyllisiä.
Työn tarkoituksena oli luoda nykyaikainen pop up -markkinointitapahtuma, joka vahvistaisi ihmisten tietoisuutta yrityksestä ja tuotteista sekä kasvattaisi yrityksen liikevaihtoa. Tavoit-teena oli luoda yritykselle kustannuslaskelmat eri vaihtoehdoista, joiden perusteella yritys voisi tehdä valintansa tapahtumien välillä.
Työn tietoperustassa tutustutaan markkinoinnin kannattavuuden mittaamiseen ja seuran-taan. Tarkoitus on perehtyä markkinointiin investointina, ja siihen, miten markkinointi vaikut-taa kokonaisuutena yrityksen tulokseen ja koko yrityksen imagoon.
Toisena asiana tietoperustassa käsitellään tapahtumiin liittyvää yleistä näkemystä markki-noinnista. Tavoitteena on löytää uusia tapoja ajatella sekä toteuttaa yrityksen markkinointia tapahtumamuotoisena. Tarkoituksena on myös käsitellä työhön keskeisesti liittyvä markki-noinnin termistö.
Ensimmäinen vaihtoehto pop up -tapahtumaksi oli perustaa pop up -kauppa. Luvussa käsi-tellään kaupan avaukseen liittyvät asiat sekä kustannukset. Niistä tehdyn laskelman mu-kaan saadaan selville, kannattaako kyseistä kauppaa perustaa.
Toiseksi pop up -tapahtumaksi valittiin ravintolan perustaminen ravintolapäivänä. Ravintola suunnitellaan ja sen kustannukset lasketaan, jotta tapahtumasta voidaan tehdä kustannus-laskelma, jonka perusteella yritys voi tehdä johtopäätöksiä.
Molemmat pop up -tapahtumat olivat laskelmien mukaan kannattavia ideoita toteuttaa. Yri-tyksen mielestä kaupan perustaminen oli kuitenkin houkuttelevampi vaihtoehto ja yrityksen tarkoituksena on tulevaisuudessa toteuttaa kyseinen pop up -hanke. Työn tekeminen oli mielenkiintoista ja siitä saatavat tulokset ovat yritykselle hyödyllisiä.