Käyttäjälähtöinen avohoitopalveluprosessi
Mäki, Sari (2016)
Mäki, Sari
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112717716
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tavoitteena on kustannusten hallinta sekä palveluketjujen toimiva ja saumaton kokonaisuus. Yhtenä keinona saavuttaa säästötavoite on laitoshoidon korvaaminen kevyemmillä palveluilla. Lapin sairaanhoitopiirissä on siirretty soveltuvia potilasprosesseja vuodeosastoilta Hoidolliseen potilashotellin avohoitopalveluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Lapin sairaanhoitopiirin avohoitopalveluprosessi, jonka uutena osana on Hoidollinen potilashotelli. Tavoitteena on saada avohoitopalveluprosessista käyttäjälähtöinen ja näkyvä. Opinnäytetyön käsitteellinen viitekehys muodostuu terveydenhuollon palveluprosessien kehittämiseen liittyvästä teoriatiedosta.
Toteutin opinnäytetyön kehittämistutkimuksena palvelumuotoilun menetelmin. Havainnoimme henkilöstön edustajan kanssa neljän asiakkaan avohoitopalveluprosessia sairaalaan saapumisesta kotiutukseen. Ennen ja jälkeen prosessin keskustelimme siihen kohdistuvista toiveista ja tarpeista. Saadun aineiston analysoin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Avohoitopalveluprosessiin kohdistuvien toiveiden ja tarpeiden yläkategorioiksi muodostuivat tiedon ja tuen saanti, yksilöllisyys ja yksityisyys, ammatillisuus ja osaaminen sekä sujuvuus. Lisäksi asiakkaat ja henkilöstön edustajat tuottivat prosessiin useita kehittämiskohteita ja -ideoita. Tulosten perusteella kuvasin yhteiskehitetyn, käyttäjälähtöisen avohoitopalveluprosessin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Lapin sairaanhoitopiirin avohoitopalveluprosessin kehittämisen ja Lapin keskussairaalan tilasuunnittelun lisäksi muidenkin terveydenhuollon palveluiden suunnittelussa tai kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Lapin sairaanhoitopiirin avohoitopalveluprosessi, jonka uutena osana on Hoidollinen potilashotelli. Tavoitteena on saada avohoitopalveluprosessista käyttäjälähtöinen ja näkyvä. Opinnäytetyön käsitteellinen viitekehys muodostuu terveydenhuollon palveluprosessien kehittämiseen liittyvästä teoriatiedosta.
Toteutin opinnäytetyön kehittämistutkimuksena palvelumuotoilun menetelmin. Havainnoimme henkilöstön edustajan kanssa neljän asiakkaan avohoitopalveluprosessia sairaalaan saapumisesta kotiutukseen. Ennen ja jälkeen prosessin keskustelimme siihen kohdistuvista toiveista ja tarpeista. Saadun aineiston analysoin induktiivisen sisällön analyysin avulla.
Avohoitopalveluprosessiin kohdistuvien toiveiden ja tarpeiden yläkategorioiksi muodostuivat tiedon ja tuen saanti, yksilöllisyys ja yksityisyys, ammatillisuus ja osaaminen sekä sujuvuus. Lisäksi asiakkaat ja henkilöstön edustajat tuottivat prosessiin useita kehittämiskohteita ja -ideoita. Tulosten perusteella kuvasin yhteiskehitetyn, käyttäjälähtöisen avohoitopalveluprosessin. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää Lapin sairaanhoitopiirin avohoitopalveluprosessin kehittämisen ja Lapin keskussairaalan tilasuunnittelun lisäksi muidenkin terveydenhuollon palveluiden suunnittelussa tai kehittämisessä.