Savanni soi ja viidakko pauhaa : pasuunansoiton alkeet musiikin perusteita hyödyntäen
Palomäki, Olli (2016)
Palomäki, Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120519142
Tiivistelmä
Savanni soi ja viidakko pauhaa on opinnäytetyö, joka koostuu pasuunalle luodusta alkeismateriaalioppaasta sekä siihen perustuvasta raporttiosiosta. Oppikirjan tärkeimpiä aihealueita ovat sävellajien hahmottaminen, erilaisten rytmien opettelu, musiikin perusteet sekä yhteissoittoduetot. Tämän lisäksi oppikirja noudattaa humanistisen ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaisia ratkaisuja niin, että opettajan on helppo soveltaa oppimiskäsitysten opetustyylejä oppimateriaalia käyttäessään. Tämä ilmenee muun muassa oppilaan vaikutusmahdollisuuksilla oppimateriaalin sisältöön sekä johdonmukaisella opetuksen etenemisellä. Savanni soi ja viidakko pauhaa on myös teemakirja, joka nimensä mukaisesti esittelee jokaisella aukeamalla eri savannin tai viidakon eläimiä, joiden kappaleita kirjan sivuilla opetellaan ja soitetaan. Oppikirjan kaikki kappaleet ovat kirjoittajan omia sävellyksiä.
Raporttiosiossa keskityttiin kahteen alueeseen: opinnäytetyön pohjaksi muodostuneeseen lähdemateriaaliin sekä itse oppimateriaalin läpikäymiseen ja analysoimiseen. Aluksi keskityttiin humanistiseen ja konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen yleisellä tasolla, mistä siirryttiin kertomaan, miten nämä oppimiskäsitykset ilmenivät oppimateriaalissa konkreettisesti. Tämän jälkeen analysoitiin valikoituja olemassa olevia musiikin perusteiden ja pasuunan alkeistason oppikirjoja, joita vertailtiin myös Savanni soi ja viidakko pauhaa -oppimateriaaliin. Lopputuloksena oppimateriaalista tuli omalaatuinen, vaikka vaikutteita muista teoksista on myös mukana. Lopuksi käytiin läpi vielä sanoin ja kuvin oppimateriaalin sisältö, ja perusteltiin painotettujen asioiden valintojen syitä, joita ovat muun muassa rytminluvun, sävellajien hahmottamisen ja yhteissoiton tärkeys soittamisessa.
Raporttiosiossa keskityttiin kahteen alueeseen: opinnäytetyön pohjaksi muodostuneeseen lähdemateriaaliin sekä itse oppimateriaalin läpikäymiseen ja analysoimiseen. Aluksi keskityttiin humanistiseen ja konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen yleisellä tasolla, mistä siirryttiin kertomaan, miten nämä oppimiskäsitykset ilmenivät oppimateriaalissa konkreettisesti. Tämän jälkeen analysoitiin valikoituja olemassa olevia musiikin perusteiden ja pasuunan alkeistason oppikirjoja, joita vertailtiin myös Savanni soi ja viidakko pauhaa -oppimateriaaliin. Lopputuloksena oppimateriaalista tuli omalaatuinen, vaikka vaikutteita muista teoksista on myös mukana. Lopuksi käytiin läpi vielä sanoin ja kuvin oppimateriaalin sisältö, ja perusteltiin painotettujen asioiden valintojen syitä, joita ovat muun muassa rytminluvun, sävellajien hahmottamisen ja yhteissoiton tärkeys soittamisessa.