Markkinoinnin ja kannattavuuden kehittäminen uuteen kahvilaan : Case: Yritys X
Aittamaa, Alli-Leena (2016)
Aittamaa, Alli-Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on pääkaupunkiseudulla toimiva kahvilayritys, joka on harjoittanut liiketoimintaansa vasta vuoden ajan. Yritys myy valmistamiaan kotitekoisia kahvilatuotteita ja lounasruokia sekä tarjoaa juhla -ja cateringpalveluita. Työn tavoitteena on kehittää uuden yrityksen toimintaa lisäämällä yrityksen markkinointia ja tarkastelemalla kannattavuutta tuotehinnoittelun näkökulmasta. Kahvila on asiakaspaikkakapasiteetiltään hyvin pieni, joten markkinoinnin ja kannattavuuden kehittäminen kohdennetaan yrityksen take away -tuotteisiin.
Markkinointi on olennainen osa kannattavaa liiketoimintaa. Työhön on koottu teoriaa markkinoinnista, sen tehtävistä, tavoitteista ja hyödyistä. Teorian pohjalta laadittiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä uuden yrityksen tunnettavuutta ja sitä kautta myyntiä.
Opinnäytetyössä käsitellään kannattavuutta ja hinnoittelua sekä teoriassa, että käytännön kehittämisprojektin osalta. Käytännön kehittämisprojektissa tarkastellaan yrityksen take away -tuotteiden hinnoittelua, tuotekohtaisia kustannuksia ja katetuottoa. Kustannuslaskelmissa selvinneiden tuotekohtaisten kustannusten ja katteiden pohjalta päivitimme take away -tuotteiden hinnoittelua kannattavammaksi, asiakkaat ja markkinataso huomioiden.
Markkinointi on olennainen osa kannattavaa liiketoimintaa. Työhön on koottu teoriaa markkinoinnista, sen tehtävistä, tavoitteista ja hyödyistä. Teorian pohjalta laadittiin toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma, jonka tavoitteena on lisätä uuden yrityksen tunnettavuutta ja sitä kautta myyntiä.
Opinnäytetyössä käsitellään kannattavuutta ja hinnoittelua sekä teoriassa, että käytännön kehittämisprojektin osalta. Käytännön kehittämisprojektissa tarkastellaan yrityksen take away -tuotteiden hinnoittelua, tuotekohtaisia kustannuksia ja katetuottoa. Kustannuslaskelmissa selvinneiden tuotekohtaisten kustannusten ja katteiden pohjalta päivitimme take away -tuotteiden hinnoittelua kannattavammaksi, asiakkaat ja markkinataso huomioiden.