Nuoren sukupolven tavoittaminen kristillisillä elokuvateoksilla
Grönholm, Samuel (2016)
Grönholm, Samuel
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719312
Tiivistelmä
Kristilliset yhteisöt hyödyntävät erilaisia medioita toimiessaan ympäröivien yhteisöjen hyväksi, auttaessaan vähäosaisia, levittäessään evankeliumia, opettaessaan Raamattua ja järjestäessään jumalanpalvelustoimintaa. Viime vuosisadan aikana ne ovat luonnollisesti hyödyntäneet myös liikkuvaa kuvaa sen eri muodoissa.
Yhdenlainen haaste kristityille mediantekijöille on tavoittaa tämän päivän 15 – 35 -vuotiaita nuoria ja nuoria aikuisia, joilla on uudenlaiset median kulutustottumukset sekä muuttunut suhtautuminen kristinuskoon verrattuna vanhempiin sukupolviin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka kristilliset tahot Suomessa tavoittelevat tätä ikäryhmää kristillisten elokuvateoksien avulla ja kuinka niillä voitaisiin tavoitella heitä paremmin.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui seitsemän henkilöä, jotka edustavat erilaisia tahoja, jotka ovat olleet tuottamassa kristillisiä elokuvateoksia. He edustavat kristillistä TV-kanavaa, medialähetysjärjestöä, seurakuntia ja yksityisiä yrityksiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä tapaustutkimusta, jossa kohderyhmän henkilöitä haastateltiin heidän tekemiinsä elokuvateoksiin liittyen. Lisäksi heitä haastateltiin yleisemmin nuoren sukupolven tavoittamisen kehittämiseen liittyen. Laadullinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilö- ja parihaastatteluilla ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että useimmat nuorelle sukupolvelle suunnatut kristilliset liikkuvan kuvan tuotannot ovat suhteellisen pienillä resursseilla toteutettuja. Keskeisimpänä resurssina oli useammin luja tahto kuin suuri budjetti. Vapaaehtoistyöllä oli hyvin merkittävä rooli kyseisissä tuotannoissa. Eri levityskanavien käyttöä oli kokeiltu melko laajasti, vaikka valtaamattomiakin kanavia vielä löytyi ja tulee yhä enemmän. Nykyisienkin kanavien hyödyntämistä voi vielä kehittää. Kristillisten tuotantojen viihteelliseen ja taiteelliseen puoleen kaivattiin usein ajankohtaisempaa ja uskottavampaa otetta, minkä mahdollistaminen taas on suurelta osin resursointikysymys. Sanoman ja informaation välittämistä ymmärrettävällä tavalla täytyy harkita tuotannon kohderyhmän mukaan ja tekijöiden tulisi pitää mielessä teoksen hengelliset lähtökohdat ja tavoitteet. Jotta nuorta sukupolvea voitaisiin tavoitella tulevaisuudessa paremmin, olisi kehitettävä ennen kaikkea alan koordinointia ja yhteistyötä.
Yhdenlainen haaste kristityille mediantekijöille on tavoittaa tämän päivän 15 – 35 -vuotiaita nuoria ja nuoria aikuisia, joilla on uudenlaiset median kulutustottumukset sekä muuttunut suhtautuminen kristinuskoon verrattuna vanhempiin sukupolviin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, kuinka kristilliset tahot Suomessa tavoittelevat tätä ikäryhmää kristillisten elokuvateoksien avulla ja kuinka niillä voitaisiin tavoitella heitä paremmin.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valikoitui seitsemän henkilöä, jotka edustavat erilaisia tahoja, jotka ovat olleet tuottamassa kristillisiä elokuvateoksia. He edustavat kristillistä TV-kanavaa, medialähetysjärjestöä, seurakuntia ja yksityisiä yrityksiä. Tutkimuksessa hyödynnettiin menetelmänä tapaustutkimusta, jossa kohderyhmän henkilöitä haastateltiin heidän tekemiinsä elokuvateoksiin liittyen. Lisäksi heitä haastateltiin yleisemmin nuoren sukupolven tavoittamisen kehittämiseen liittyen. Laadullinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilö- ja parihaastatteluilla ja aineiston analysoinnissa hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että useimmat nuorelle sukupolvelle suunnatut kristilliset liikkuvan kuvan tuotannot ovat suhteellisen pienillä resursseilla toteutettuja. Keskeisimpänä resurssina oli useammin luja tahto kuin suuri budjetti. Vapaaehtoistyöllä oli hyvin merkittävä rooli kyseisissä tuotannoissa. Eri levityskanavien käyttöä oli kokeiltu melko laajasti, vaikka valtaamattomiakin kanavia vielä löytyi ja tulee yhä enemmän. Nykyisienkin kanavien hyödyntämistä voi vielä kehittää. Kristillisten tuotantojen viihteelliseen ja taiteelliseen puoleen kaivattiin usein ajankohtaisempaa ja uskottavampaa otetta, minkä mahdollistaminen taas on suurelta osin resursointikysymys. Sanoman ja informaation välittämistä ymmärrettävällä tavalla täytyy harkita tuotannon kohderyhmän mukaan ja tekijöiden tulisi pitää mielessä teoksen hengelliset lähtökohdat ja tavoitteet. Jotta nuorta sukupolvea voitaisiin tavoitella tulevaisuudessa paremmin, olisi kehitettävä ennen kaikkea alan koordinointia ja yhteistyötä.