Hoidollinen luokka alakouluikäisen lapsen mielenterveyden ja koulunkäynnin tukena
Metsoila, Iiri-Annikki (2016)
Metsoila, Iiri-Annikki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719376
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan lasten mielenterveystyötä kouluympäristössä. Opinnäytetyö tehtiin kahdella peruskoulun alakoulun hoidollisella luokalla. Hoidolliset luokat toimivat kunnan terveyspalveluiden ja sivistystoimen yhteistyömuotona ja ovat tarkoitettu psyykkisistä syistä koulunkäyntivaikeuksiin joutuneille alakouluikäisille lapsille. Koulun käyminen hoidollisilla luokilla on osa lasten lastenpsykiatrista kokonaishoitoa ja mahdollistaa psyykkisesti oireilevan lapsen koulunkäynnin, samalla kun lapsi ja perhe saa hoitoa ja kuntoutusta kasvatus- ja perheneuvolassa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkielma, jonka teoreettinen viitekehys on realistis-kriittinen ja tulkinnallinen – tieto nähdään sosiaalisesti rakentuvana ja luonteeltaan voi-maannuttavana. Opinnäytetyössä tavoitellaan moniammatillisesti luotua jäsennystä yhteisestä työstä. Työn tavoite on luoda ohjelmateoria hoidollisten luokkien hoidolliselle työlle. Ohjel-mateoria tekee hoidollisilla luokilla tehtävää hoitotyötä näkyväksi, pohtii sen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, millaisissa olosuhteissa vaikuttavuus voi toteutua. Ohjelmateoria muodostettiin hoidollisten luokkien toimintaa kuvaavasta olemassa olevasta tiedosta ja työryhmältä Learning cafe -menetelmän avulla kerätystä tiedosta. Kerätty tieto analysoitiin ja luokiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Luokittelun pohjalta luotiin ohjelmateorian runko, jota peilattiin olemassa olevaan teoriaan ja kirjallisuuteen.
Hoidollisen työn elementtejä tarkasteltiin neljän osa-alueen kautta: lasten kanssa koulupäivän aikana tehtävä työ, luokka hoidollisena ryhmänä, perhetyö ja verkostotyö. Näiden elementeiksi nousivat aikuisjohtoisuus, turvallisuuden luominen, kasvun tukeminen, lapsiryhmän rakenne, riittävät resurssit, toimiva yhteistyö kotien kanssa, luottamus, sitoutuminen, yhteinen tavoite, yhteistyö ja jatkuvuus alaluokkineen. Tuloksisista on nähtävissä, että hoidollisilla luokilla toteutetaan lapsiin kohdistuvaa hoitotyötä lastenpsykiatrisen hoitotyön keinoin. Ohjelmateoriaa muodostettaessa on myös pohdittu työn elementtien merkitystä intervention vaikuttavuuden suhteen ja sitä, millaisissa olosuhteissa vaikuttavuus voi toteutua. Työn järjestämisen ja suunnittelun nähdään olevan tärkeä lähteä realistisista lähtökohdista huomioiden luokkien lapsiryhmien tilanteet ja käytettävissä olevat resurssit. Riittävät aika- ja aikuisresurssit ovat tärkeä vaikuttavuuden toteutumista tukevan kontekstina. Lisäksi toimiva yhteistyösuhde lasten huoltajien kanssa luottamus huoltajien ja hoidollisen luokan henkilökunnan välillä on merkittävä vaikuttavuutta tukeva konteksti.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettu ohjelmateoria tekee näkyväksi hoidollisilla luokilla tehtävää hoidollista työtä ja sen vaikuttavia tekijöitä ja niiden edellytyksiä. Ohjelmateoria on hyödynnettävissä välitettäessä tietoa työmuodosta, jatkokehitystyössä tai työmuotoa siirrettäessä. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan hoidollisten luokkien hoidollista toimintaa. Tämän työn pohjalta mielenkiintoisia jatkotutkimuksen ja -kehittämisen aiheita ovat opetustyön tarkastelu hoidollisilla luokilla, moniammatillisen työn tarkastelu hoidollisilla luokilla sekä toimivan yhteistyösuhteen huoltajien kanssa ja luottamuksen luomisen käytännöt.
Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen tutkielma, jonka teoreettinen viitekehys on realistis-kriittinen ja tulkinnallinen – tieto nähdään sosiaalisesti rakentuvana ja luonteeltaan voi-maannuttavana. Opinnäytetyössä tavoitellaan moniammatillisesti luotua jäsennystä yhteisestä työstä. Työn tavoite on luoda ohjelmateoria hoidollisten luokkien hoidolliselle työlle. Ohjel-mateoria tekee hoidollisilla luokilla tehtävää hoitotyötä näkyväksi, pohtii sen vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, millaisissa olosuhteissa vaikuttavuus voi toteutua. Ohjelmateoria muodostettiin hoidollisten luokkien toimintaa kuvaavasta olemassa olevasta tiedosta ja työryhmältä Learning cafe -menetelmän avulla kerätystä tiedosta. Kerätty tieto analysoitiin ja luokiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Luokittelun pohjalta luotiin ohjelmateorian runko, jota peilattiin olemassa olevaan teoriaan ja kirjallisuuteen.
Hoidollisen työn elementtejä tarkasteltiin neljän osa-alueen kautta: lasten kanssa koulupäivän aikana tehtävä työ, luokka hoidollisena ryhmänä, perhetyö ja verkostotyö. Näiden elementeiksi nousivat aikuisjohtoisuus, turvallisuuden luominen, kasvun tukeminen, lapsiryhmän rakenne, riittävät resurssit, toimiva yhteistyö kotien kanssa, luottamus, sitoutuminen, yhteinen tavoite, yhteistyö ja jatkuvuus alaluokkineen. Tuloksisista on nähtävissä, että hoidollisilla luokilla toteutetaan lapsiin kohdistuvaa hoitotyötä lastenpsykiatrisen hoitotyön keinoin. Ohjelmateoriaa muodostettaessa on myös pohdittu työn elementtien merkitystä intervention vaikuttavuuden suhteen ja sitä, millaisissa olosuhteissa vaikuttavuus voi toteutua. Työn järjestämisen ja suunnittelun nähdään olevan tärkeä lähteä realistisista lähtökohdista huomioiden luokkien lapsiryhmien tilanteet ja käytettävissä olevat resurssit. Riittävät aika- ja aikuisresurssit ovat tärkeä vaikuttavuuden toteutumista tukevan kontekstina. Lisäksi toimiva yhteistyösuhde lasten huoltajien kanssa luottamus huoltajien ja hoidollisen luokan henkilökunnan välillä on merkittävä vaikuttavuutta tukeva konteksti.
Opinnäytetyön tuloksena muodostettu ohjelmateoria tekee näkyväksi hoidollisilla luokilla tehtävää hoidollista työtä ja sen vaikuttavia tekijöitä ja niiden edellytyksiä. Ohjelmateoria on hyödynnettävissä välitettäessä tietoa työmuodosta, jatkokehitystyössä tai työmuotoa siirrettäessä. Opinnäytetyössä keskityttiin tarkastelemaan hoidollisten luokkien hoidollista toimintaa. Tämän työn pohjalta mielenkiintoisia jatkotutkimuksen ja -kehittämisen aiheita ovat opetustyön tarkastelu hoidollisilla luokilla, moniammatillisen työn tarkastelu hoidollisilla luokilla sekä toimivan yhteistyösuhteen huoltajien kanssa ja luottamuksen luomisen käytännöt.