Developing eLearning as an industrial service : Case: Corporation X
Rinne, Sanni (2016)
Rinne, Sanni
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120218749
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli teollisten palveluiden kehittämistä ja verkko-oppimista. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella käytännöllinen, käytettävä ja massaräätälöitävä eLearning-palvelu Yritys X:lle. Yritys X on lahtelainen teknologiayritys, joka tuottaa koneita ja palveluja puutuotteiden valmistajille. Opinnäytetyön tekemisen aikana Yritys X pilotoi eLearning palveluaan, joka toimi myös opinnäytetyön lähtökohtana.
Tietoperusta koostui lähinnä kirjoista ja elektronisista lähteistä, kuten tutkimusartikkeleista ja luotettavista nettisivuista. Opinnäytetyöprosessi seurasi pää osin tietoperustassa esitettyä uuden palvelun kehittämisen mallia.
Toiminnallisessa osuudessa havainnointia käytettiin menetelmänä kerättäessä tietoa käyttäjistä. Oppimisalustan valintaa ohjasi viisiaskelinen suunnitelma sekä pisteytysasteikko nollasta neljään. Service blueprintingia, asiakaspolkuja ja käyttäjäprofiileja hyödynnettiin lopullisen palvelun kuvaamisessa.
Opinnäytetyössä selvisi, että käyttäjillä ei ole työpaivän aikana aikaa verkko-opiskeluun sekä, että interaktiivinen opetus ja aikaisempi tietotaito motivoivat käyttäjiä. Selvisi myös, että organisaation tarpeisiin mukautuva oppimisalusta on tärkeä. Vaatimuksiksi oppimisalustaa varten valikoituivat alustan ulkoasu, käytettävyys, kyselyt, kokeet, kurssien hallinta, linkit, käyttäjien hallinta, analytiikka, palveluntarjoaja, alustan asettelu, navigaatio, kielivalinnat, saavutettavuus, kyky vastata kasvavaan käyttäjämäärään, kyky olla helposti muokattavissa ja hinta.
Käytettäessä näitä vaatimuksia oppimisympäristön valinnassa sopivimmaksi oppimisalustaksi valikoitui iSpring Learn. Opinnäytetyössä esitetty alusta on massaräätälöity ja käyttäjä-ystävällinen kokonaisuus, joka ottaa huomioon opiskelijan sekä alustan hallitsijan tarpeet.
Tietoperusta koostui lähinnä kirjoista ja elektronisista lähteistä, kuten tutkimusartikkeleista ja luotettavista nettisivuista. Opinnäytetyöprosessi seurasi pää osin tietoperustassa esitettyä uuden palvelun kehittämisen mallia.
Toiminnallisessa osuudessa havainnointia käytettiin menetelmänä kerättäessä tietoa käyttäjistä. Oppimisalustan valintaa ohjasi viisiaskelinen suunnitelma sekä pisteytysasteikko nollasta neljään. Service blueprintingia, asiakaspolkuja ja käyttäjäprofiileja hyödynnettiin lopullisen palvelun kuvaamisessa.
Opinnäytetyössä selvisi, että käyttäjillä ei ole työpaivän aikana aikaa verkko-opiskeluun sekä, että interaktiivinen opetus ja aikaisempi tietotaito motivoivat käyttäjiä. Selvisi myös, että organisaation tarpeisiin mukautuva oppimisalusta on tärkeä. Vaatimuksiksi oppimisalustaa varten valikoituivat alustan ulkoasu, käytettävyys, kyselyt, kokeet, kurssien hallinta, linkit, käyttäjien hallinta, analytiikka, palveluntarjoaja, alustan asettelu, navigaatio, kielivalinnat, saavutettavuus, kyky vastata kasvavaan käyttäjämäärään, kyky olla helposti muokattavissa ja hinta.
Käytettäessä näitä vaatimuksia oppimisympäristön valinnassa sopivimmaksi oppimisalustaksi valikoitui iSpring Learn. Opinnäytetyössä esitetty alusta on massaräätälöity ja käyttäjä-ystävällinen kokonaisuus, joka ottaa huomioon opiskelijan sekä alustan hallitsijan tarpeet.